درست عمل نكنند آن را ندانند، عنه (عليه السلام): «من عمل بما علم ورّثه اللّه علم ما لم يعلم» [1].
علم قيام آن است كه: بنده در جميع حركات و سكنات ظاهره و باطنه حق سبحانه را بر خود قائم و مطلع داند أَ فَمَنْ هُوَ قٰائِمٌ[2] و كُلِّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ[3] و وَ لَذِكْرُ اللّٰهِ أَكْبَرُ[4]، چنانكه بعضى از مفسّرين فرمودهاند [5].
علم حال: دوام ملاحظۀ دل و مطالعۀ سرّ آن حال را كه ميان بنده و خدا هست [6].
علم ضرورت روحى و قلبى: شهود حق سبحانه و مطالعۀ صفات و افعال اوست كه بقاى حيات و قوام او هر دو بدان متعلّق است، چنانكه ضرورت نفس و قلّت أكل و شرب است [7].
علم سعت: هرگاه اخلاق مبدّل شود [8] و به جاى متابعت هوى متابعت خدا پديد آيد بعضى از حظوظ او حقوق او گردد و او را از مضيّق ضرورت به فضاى سعت راه دهد و اين مرتبه را سعت خوانند.
شيخ عارف جنيد در اين مقام گفته: أنا الآن محتاج إلى النكاح كما أنا محتاج إلى الطعام [9].
و چون كسى واصل شود به قرب حقّ تعالى فائز گردد، جميع تكاليف از