دو بار نماز بر ميّت واحد مىتوان كرد [1] اگر مصلّى مختلف باشد؟
جواب:
جائز است، خصوصا هرگاه نماز سابق به عنوان فرادى به عمل آمده باشد، و ليكن نمازهاى متأخّر را به عنوان سنّت بعمل آورند اگر نماز سابق صحيحا به عمل آمده باشد به حسب ظاهر شرع، و اللّه العالم.
سؤال نا [51]:
در غسل و نماز زن مرده؛ در نيّت هرگاه «ميّتة»- با تاء تأنيث- گويند؛ بهتر است يا نه؟ و آيا مذكر و مؤنّث در نيّت مساوى است يا نه؟
جواب:
نيّتها را به قلب نمايند، و عجمها زن و مرد قصد كنند، و هرگاه مرده را معيّن دانند، به هر لفظى كه قصد كنند مانعى ندارد، و ميّت را بر زن نيز اطلاق مىتوان كرد، و اللّه العالم.
سؤال نب [52]:
در نماز بر زن بعضى «و أنت خير منزول به» مىگويند، و حال آنكه ضميرهاى ديگر را مؤنّث مىگويند، آيا صحيح است يا نه؟
و وجهش چيست؟
جواب:
صحيح همان است كه آن بعض مىگويند، زيرا كه: ضمير «به» راجع به ميّت نيست، بلكه عايد [به] أنت است، كه خطاب به خداست، و «منزول» لازم است، و به حرف جرّ متعدّى شده، مانند: «زيد ممرور به».
سؤال نج [53]:
ما كلمة في لفظها، واحدها و جمعها قد يتعاقبان؟ كذلك الجمع لفظ واحد ذكّرا و أنّثا لا لفظان؟ [* 24]
جواب:
هما نحو: ترضين و تغزون.
سؤال ند [54]:
نماز عيدين را- مع فقد امام (عليه السلام) و من نصبه خاصا او عاما- با جماعت گزاردن جايز است يا نه؟