responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 417

است، يا غير مستحلّ، و بر تقدير استحلال يا مسلمانزاده است- به اين معنى كه انعقاد نطفۀ او در وقتى شده است كه پدرش، يا مادرش، يا هر دو مسلمان بودهاند- يا نه؟ و بر تقديرى كه مسلمانزاده باشد يا وارث دارد، يا نه؟ و بر تقديرى كه غير مسلمانزاده باشد دو دفعه، يا سه دفعه- على الخلاف [1]- چنين كارى كرده او را تعزير نمودهاند يا نه؟ و همچنين [2] هرگاه قبل از ولادتش احدهما مسلمان باشند يا نه.

و على جميع تقادير العلم يا تائب است يا غير تائب، و على جميع تقادير العلم و الجهل يا آن است كه ضيافت به عين مالى شده است كه زكات به آن تعلّق گرفته است، يا به غير آن، و آن غير يا به وساطت مال زكوى به هم نرسيده يا رسيده است به عنوان معاملۀ عين به عين، يا به ذمّه، يا ذمّه به ذمّه، و على تقدير المعاملة يا آن طرف معامله كسى است كه از مال حرام محترز است، يا غير محترز، و بر تقديرى كه ضيافت به مال زكوى باشد يا آن است كه مهمان آن قدر را به مصرف مىرساند- كه مشتمل بر حق مستحقّ مىباشد فرضا- يا نه؟ بلكه مقدار حقّ فرض مستحق نزد ميزبان باقى مىماند و بر جميع تقادير ميهمان از جملۀ مستحقّين است، يا نه؟ و على التقادير ميزبان كسى است كه ميهمان بايد از او تقيّه كند، يا نه؟ و زياده بر اين نيز تصوّر صور ممكن است به سبب ضيق وقت اقتصار شد.

در بعضى از اين صور اشكال نيست [3] و در بعضى اشكال قوّتى دارد، و در بعضى خالى از اشكال نيست، و بعضى ظاهرا اشكال ندارد و در بعضى اشكال از


[1] اشاره است به اختلافى كه: آيا اصحاب كبائر بار سوم به اعدام محكوم مىشوند يا بار چهارم؟ براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به «كشف اللثام: 2/ 436، مسالك الافهام: 14/ 371 و 372».

[2] در نسخه ب، ج، ه(و همچنين هرگاه ... مسلمان باشد) نيامده است.

[3] ه: نيست اصلا.

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 417
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست