گردد، و أظهر آن است كه مشروبات حكم مأكولات دارد هرچند كه از براى شرب استعمال شود و از براى طهارت و تطهير ظاهرا جايز است به طريق اولى، و حكم پدر و فرزند دارند كسانى كه مذكورند در آخر سورۀ نور در آيۀ شريفه:
و آن كسان عبارتند: از پدر و مادر و برادر و خواهر و عمّ و عمه و خال و خاله و دوست و خانهاى كه آن شخص مالك گشودن آن باشد، و فرزند- بخصوصه- در آيۀ شريفه مذكور نيست، لكن اجماع بر آن واقع شده.
و بعضى از مفسّرين گفتهاند كه: مراد از «بُيُوتِكُمْ» بيوت اولاد است [2] و اشاره به اين دارد آنچه در جوامع از حضرت صادق (عليه السلام) روايت نموده كه آن حضرت فرمود كه: «از بزرگى احترام دوست آن است كه حق تعالى او را از رهگذر انس و اعتماد و انبساط و ترك حشمت به منزلۀ نفس و پدر و پسر و برادر قرار داده» [3].
و در روايت مشهوره از حضرت پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) مروى است كه: آن حضرت به شخصى فرمود: «أنت و مالك لأبيك» [4] يعنى: تو با آنچه دارا هستى از براى پدرت. و در حديث ديگر فرمود كه: «پاكيزهترين و حلالترين چيزى كه مرد مىخورد از كسبش مىباشد و فرزند از جملۀ كسب اوست» [5].
و از حضرت صادق (عليه السلام) مروى است كه اين جماعتى كه حق تعالى در آيۀ شريفه فرموده: «مىخورند بدون اذن صاحب مال از خرما و نان خورش