responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 374

سؤال تب [402]:

إذا أوقب الرجل الخنثى و الخنثى الأنثى وجب الغسل على الخنثى دون الرجل و الانثى چه معنى دارد؟

جواب:

يعنى هرگاه مردى دخول كند در فرج خنثاى مشكل و آن خنثاى مشكل دخول كند به زنى، غسل واجب مىشود بر خنثى نه بر ذكر و انثى، زيرا كه خنثى جنب شده جزما و نظر به عدم ظهور رجوليت، يا انوثيّت او، فاعل يا مفعول او جنب نمىشود مگر به انزال و اگر جماع در دبر خنثى شود غسل بر فاعل نيز واجب مىشود، على الأقرب.

سؤال تج [403]:

اگر كسى زن شوهردار را دخول كند بىعقد يا با عقد، يا بىشوهر را بدون عقد، آيا مىتواند كه او را بعد از آن بگيرد؟ و اگر ذكر را بر سر فرجش گذاشته ليكن دخول نكرده است، چه حكم دارد در نكاح؟ و به آن زنا متحقّق مىشود يا نه؟ و بر تقديرى كه زنا به شوهردار كند توبۀ او قبول مىشود يا نه و توبۀ او موقوف به رضاى شوهر است يا نه؟ و به آن سبب چيزى از مهر كم مىشود يا نه؟ و بر زانى مهر لازم مىآيد يا نه؟ و غسل و عبادت زانى قبل از توبه صحيح است يا نه؟ و عرقش قبل از غسل نجس است يا نه؟ و اگر حدّ بر او جارى شود عقاب اخروى از او ساقط مىشود يا نه؟ و بر فرض عدم سقوط فايدۀ حدّ چه خواهد بود؟ و اگر توبه نكرده بميرد عبادتش در آن ايّام چه صورت دارد؟

جواب:

اين سؤال متضمّن چندين مسأله است:

اوّل: دخول به زن شوهردار بدون عقد، هرگاه داند كه او شوهردار است و دخول به زن شوهردار حرام است زنا خواهد بود و آن زن بر او حرام مؤبّد مىشود، يعنى: هرچند شوهرش طلاق دهد يا بميرد زانى نمىتواند كه او را بگيرد- نظر به اجماعى كه سيّد مرتضى (رحمه اللّه) در «انتصار» نقل فرموده [1]- و اگر


[1] الانتصار: 106.

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 374
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست