يا امتزاج به چيزى ديگر و بدون ضرورت و تقيّه آن را بخورد و هرگاه نماز را در آن حال ترك نموده تا وقتش بيرون رفته قضاى آن واجب و لازم است هرگاه نماز واجب قضادار باشد.
آيا نزد شما تعيين سوره بعد از حمد در نماز واجب است يا نه؟ و هرگاه «بسم اللّه» قبل از تعيين سوره خوانده باشد لازم است كه بسم اللّه را اعاده نمايد يا نه؟ و هرگاه بدون قصد سوره خوانده و از نصف گذشته يا شروع در سورۀ «توحيد» و «جحد» نموده چه كند؟
جواب:
چون بسم اللّه جزء هر سوره است سواى سورۀ «براءة» به إجماع إماميه و قرائت سورۀ كامله در نماز فريضه با وسعت وقت و اختيار واجب است بنابر أشهر أظهر، و اجزاء مشتركه متعيّن نمىگردند مگر به تعيين به قصد و نيّت، يا نظر به عادت، بنابراينها هرگاه بسم اللّه را به قصد سورۀ معيّنه نگفته شروع در سورۀ غير معتاده كند بسم اللّه آن سوره را نخوانده، پس سورۀ كامله قرائت ننموده و در عهدۀ تكليف به قرائت سورۀ تامّه باقى مانده، پس واجب است كه برگردد و بعد از تعيين؛ بسم اللّه گويد و سوره بخواند هرچند كه آن سوره را كه بدون قصد خوانده از نصف گذشته يا سورۀ «توحيد» و «جحد» بوده، و آنچه فقهاء فرمودهاند كه در اين سه موضع رجوع نمىتوان نمود مگر در روز جمعه به سورۀ «جمعه» و «منافقين».
مقصودشان آن است كه: هرگاه با قصد خوانده باشد لكن نمىدانسته كه آن روز جمعه است، و اگر سهوا بدون قصد تعيين سوره خوانده و به خاطرش