منحصر در آنها مىشود و دعوى آنها با عجز از اثبات- ظاهرا- به قرعه طى مىشود، نظر به [1] حديث: «القرعة لكل امر مشكل» [2]، و چون قرعۀ آزادى به نام يكى از آنها برآمد ميراث به او مىرسد و آن ديگرى بندۀ او مىشود، بر او سنّت است كه او را آزاد نمايد نزد بعضى، و جمعى عتق او را واجب مىدانند [3]- نظر به ظاهر موثقۀ حسين بن مختار [4]- و خالى از قوّتى نيست، و اگر اين فرض وقوع يافته مجدّدا سؤال نمايند، زيرا كه در اين وقت فرصت و اسباب تحقيق اين مسأله را ندارم.
سؤال شسا [361]:
اگر سلام كنند بر كسى كه در نماز است چه نحو جواب دهد؟ خصوصا سلام اكثر عوام را كه غالبا غلط است، و همچنين هرگاه زن سلام كند خصوصا بر نامحرم؟
جواب:
در نماز به همان نحو كه سلام كردهاند جواب دهد مثلا هرگاه «سلام عليكم» گفته است او نيز «سَلٰامٌ عَلَيْكُمْ»* گويد، نه جواب سلام متعارف شرعى را كه «و عليكم السلام» است.
و اگر سلام را درست نگفته او در جواب به همان نحو گويد، لكن به طريق درست بگويد به قصد قرائت قرآن، و جواب سلام زن را نيز بايد داد هرچند كه نامحرم باشد.
سؤال شسب [362]:
شيربهائى كه در ميان مردم متعارف است چنانكه بر گيرنده حرام است بر دهنده نيز حرام است يا نه؟ و بر تقدير حرمت هرگاه در