مىكنند؟ و اگر يكى ذكر و ديگرى انثى باشد؛ كه آنها را غسل مىدهد؟ و چگونه ارث مىبرند؟ و نماز مىگزارند، و ساير امور شرعيّۀ ايشان چه قسم [1] مىشود؟
جواب:
مانند ساير مردم زندگى مىكنند و اگر موجب اتلاف و ضرر آنها نشود جايز است كه آنها را از هم جدا سازند مانند: عبد الشمس پدر اميّه و هاشم پدر عبد المطلّب جدّ پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، كه آنها توأمان [2] بودند و پشتشان ملصق به هم بود و جدا ساختند [3].
و غسل هر يك را مماثل اجنبى با ستر ديگرى، يا محرم هر دو مىدهد، و استقبال قبله در حال احتضار از ايشان ساقط و در حال دفن تعيين به قرعه مىشود، و اگر فصل ايشان بعد از موت ضرر نداشته باشد شايد فصل واجب شود، و هر يك ارث خود را- كما فرض اللّه- مىبرد، و با تشاح در تقديم نماز؛ قرعه مىزنند، و همچنين در جماع و ساير امور ممتنعة الاجتماع، و فرض مسائل غريبه احتياج به چندين هزار مسألۀ غريبه [دارد] و نسبت به عامى محض تضييع عمر و صرف آن در ما لا يعنى است به حسب ظاهر.
سؤال شس [360]:
هرگاه كسى وصيّت كند كه يك پسر و يك غلام دارم كه به سفر رفتهاند و بعد از فوت او دو نفر بيايند و هر يك ادّعا كنند كه من پسر آن شخصم و آن ديگرى غلام است و كسى ايشان را نشناسد كه بر دعوى ايشان گواهى دهد، ميراث آن شخص به چه نحو مىشود؟
جواب:
هرگاه كذب آنها معلوم [4] نباشد- نظر به عدم معارض- حق ارث