شرط امثال اين امور در ضمن قرض پوچ و نامشروع است و تسلّط پدر و جدّ بر اولاد هرگاه با شرايط ولايت باشند به اينكه آنها را به اجاره دهند و نوكر و خدمتكار نمايند همين در ايّام صغر ايشان است، و چون دختر نهساله و پسر چهاردهساله، يا پانزدهساله شدند و رشد به هم رسانيدند اختيار خود را دارند و مىتوانند كه اجارۀ ولى را به هم زنند، يعنى: مدّت بعد از بلوغ و رشد را باطل كنند و به هر جا كه خواهند بروند، اينها همه در صورت اجارۀ صحيحه است، و أمّا قرض كردن به شرط رهن نمودن آنها و خدمت فرمودن پس مطلقا صورت شرع ندارد و باطل است.
و در صورت فقر و اجاره دادن صغير وجه اجاره مال صغير است نه مال ولىّ، و جايز نيست كه ولى آن را به مصرف خود و عيال خود برساند مگر آنكه پدر و مادر آن صغير؛ فقير و مضطرّ باشند كه در اين صورت مىتوانند كه اخراجات خود را از وجه اجارۀ صغير به مصرف رسانند و نمىتوانند كه به مصرف ديگر مثل خرج خواهر و برادر صغير سازند هرچند كه عيال پدر و مادر باشند، و اللّه العالم.
سؤال شنا [351]:
قبر آمنه و عبد اللّه پدر و مادر حضرت رسول (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) در كجاست؟
جواب:
مشهور ميان اهل سنّت آن است كه: پدر و مادر آن حضرت و همچنين عبد المطلّب و عبد مناف و هاشم و ابو طالب- پدر حضرت امير (عليه السلام) همگى بر كفر مردهاند [1]، لهذا به ايشان اعتنا ننمودهاند و به تعمير قبور و زيارت آنها نپرداختهاند، و به اين سبب شيعيان نيز به جهت تقيّه- خصوصا از اهل مدينۀ