در إخلاق [1] ثياب است، يا مراد آن است كه: خالق ممتنع الوجود نيست مثل شريك خود، و در صدق قضيّۀ سالبه وجود موضوع و محمول شرط نيست و به انتفاء احدهما صدق به هم مىرساند مثل: «ليس زيدا و العنقاء بشريك الباري».
و [ممكن است] مراد به رسول اللّه در اينجا جبرئيل باشد. و ممكن است كه «عمه» در اينجا به كسر ميم مخفّفه باشد به معنى متحير و گمراه [2] [باشد]، و اللّه العالم.
سؤال شمو [346]:
در بعضى از بلاد متعارف است كه در روز عاشوراء تعبيه [3] مىكنند و شبيه مىسازند و بعضى به صورت امام حسين (عليه السلام) و حضرت امير (عليه السلام) و ساير شهداء و بعضى به صورت يزيد و ابن ملجم [4] ... و غيرهم- از ملاعين- مىشوند، و همچنين از براى اخبار مردم كه جمع شوند در حسينيهها سنج و دهل [5] مىزنند، بلكه در بعضى بلاد ساز و صرنا مىنوازند، چه صورت دارد؟
جواب:
تشبيه ظاهرا ضررى نداشته باشد، نظر به أصالة اباحۀ أشياء و عدم ثبوت منع از آن، و خبر «من تشبّه بقوم فهو منهم» [6] و همچنين روايت: «من كان كلامه كلام النساء و مشيه مشي النساء و يمكّن من نفسه كما يمكّن النساء فارجموه و لا تستحيوه» [7]؛ منافاتى به آن ندارد، و حديث منع تشبّه به دشمنان خدا- بر