بدهد، اگر بعد از انقضاى سال ربح و خروج مؤونه آن را خريده باشد، و الّا خمس همان اشياء را بايد بدهد هرگاه فاضل از مؤونه سال شود.
و در باب زكات، زكات وجه را بايد بدهد، و همچنين زكات گاو و گوسفند و غيره را هرگاه شرائط وجوب زكات در آنها به هم رسد نيز بايد بدهد.
سؤال شمج [343]:
هرگاه كاردى يا سوزنى در بدن انسانى يا حيوانى فرو رود و بيرون آيد و اثر خون بر آن نباشد و بعد از مدّتى خون از آن زخمها بيرون آيد، آيا آن كارد نجس است يا نه؟
جواب:
نجس نيست و احتياج به شستن ندارد، مگر آنكه در بدن نجس العين فرورفته باشد مثل: سگ و خوك و كافر، فتأمّل.
سؤال شمد [344]:
«من فضّل عليا على عمر فقد كفر» چه معنى دارد؟
جواب:
كفر مفضّل به جهت آن است كه: تفضيل دلالت مىكند- به حسب حقيقت لفظ- بر ثبوت خوبى و فضيلت في الجمله از براى مفضّل عليه و قول مردم: «سركه از آب ترشتر» مبنى بر مبالغه و مجاز است، و از اينجا معلوم مىشود معنى حديثى كه اهل سنّت از حضرت امير (عليه السلام) روايت نمودهاند كه فرموده: «من فضّلني على أبي بكر جلّدته حدّ المفتري» [1] يا آنكه مراد از كفر معنى لغوى آن است كه ستر است، يعنى: حق را پوشانيده.
سؤال شمه [345]:
شهدت بأنّ اللّه ليس بخالق * * * و أنّ رسول اللّه ليس من البشر
و أنّ عليّا لم يكن بابن عمّه * * * و من شكّ في هذا المقال فقد كفر [2]
چه نحو مىشود؟
جواب:
ممكن است كه مراد به خالق در اينجا كهنه و پوسيده باشد، چنانكه