responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 303

افراد برگردانيده در نيّت به جاى حج تمتع حج افراد قصد كند و گويد.

بعد از آن اگر در وقت طواف اتفاقا آنچه را كه از آن مىترسيده نرسيد يا آنكه بعد از پاك شدن او را ممكن شود؛ بايد بار ديگر آنچه را به نيّت تقديم كرده بود به عمل آورد، و اگر حيض يا نفاس بعد از اتمام طواف زيارت عارض شود ضرر ندارد و بايد كه بعد از طواف ساير واجبات را به جا آرد، سواى نماز طواف و آن را بعد از پاكى [1] قضا كند، هرچند كه نماز طواف عمره باشد و بعد از حج پاك شود، و همچنين هرگاه بعد از طواف نساء قبل از نمازش مانع عارض شود.

و اگر بعد از اكمال چهار شوط از طواف عارض شود حج تمتّعش صحيح است لكن طواف را از محل عروض مانع قطع كند و سعى را با باقى مناسك به عمل [2] آرد سواى طواف و نماز، و بعد از پاكى مابقى طواف سابق را با نمازش قضا كند، هرچند كه از طواف عمره باشد و بعد از حج پاك شود يا از طواف نساء باشد.

و اگر قطع در اثناى شوط بوده، آن موضع را نشان نموده در قضاء؛ ابتدا از موضع قطع نمايد و بعد از اتمام طواف به نيّت احتياط يك شوط تمام نيز به عمل آورد و بعد از آن نماز طواف گزارد، و هر وقت كه طواف زيارت را قضا [مى] كند هرچند كه بعضى از اشواط آن باشد- بعد از نمازش سعى را نيز به نيّت احتياط قضا كند، و در هر موضعى كه بايد طواف را يا نمازش را قضا كند و او را ممكن نشود؛ بايد كسى را نايب كند، و قبل از قضا از محرّمات احرام اجتناب نمايد.

و اگر عروض مانع قبل از اتمام شوط رابع باشد طوافش باطل است، پس اگر طواف حج باشد بعد از طهر به عمل آورد با امكان، و الّا نائب قرار دهد.


[1] الف: پاك شدن.

[2] حجرى: بجا.

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 303
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست