مقبول القول است نزد همه، و شيعى [1] جليل القدر است بنابر اشهر و اظهر، و اسمش عبد اللّه و جدّ خلفاى عباسيّه است، و بعضى از اخبارى كه در طعن او وارد است محمول و مؤوّل است، چنانكه در كتاب «معترك المقال في احوال الرجال» بيان كردهام [2].
سؤال رفج [283]:
ابن شهر آشوب كه در كتب مذكور است سنّى است يا شيعه؟
جواب:
از جملۀ فحول علماى شيعه است، و تصنيفات بسيار دارد و از آن جمله است كتاب «معالم العلماء» كه در علم رجال نوشته است و اسمش محمّد بن على بن شهر آشوب مازندرانى است [3].
سؤال رفد [284]:
نماز با جزئى از اجزاى حيوان غير مأكول اللّحم- مانند: موى گربه و آدمى و موم عسل و امثال اينها- چه صورت دارد؟
جواب:
در موم؛ و خون شپش و كك و امثال اينها از حيوانات محرّمه غير ذى نفس سائله ضررى ندارد مطلقا، اما اجزاى طاهره مانند: مو و پر از حيوان محرّم صاحب نفس سائله مثل گربه و سمور و موش و قوى و امثال اينها، پس احوط و اولى اجتناب است، مگر آنكه جزء لباس باشد كه در اين صورت نماز باطل است، و اما نماز با مو و ناخن و عرق و لعاب انسان ضرر ندارد على الاقوى خصوصا هرگاه از خودش باشد.