آب حوضهاى كوچك حمّام است كه در عربستان متعارف است و آن را «بلبله» مىگويند و ظاهرا حوضهاى بزرگ كه آن را «قلتين» مىگويند قبل از رسيدن به حد كرّ همين حكم [را] دارد، و در اجراى احكام [1] حمّام در غير حمّام اشكالى دارد [2].
سؤال رمج [243]:
زيد متوفّى دو طفل از او مانده و مادر طفلها ادّعاى مهر مىكند، و هرگاه تركه را به عوض مهر دهيم جهت معاش أيتام چيزى نمىماند؟
جواب:
هرگاه زوجه به بيّنۀ شرعيّه اثبات بقاء مهر در ذمّۀ زوج با تعيين مقدار نمايد و مع ذلك قسم نيز بخورد؛ مستحقّ گرفتن مهر مىشود، هرچند كه محيط به تمام تركه شود، و حديث مخالف اين [3]؛ متروك يا مأوّل است، و بعد از آن هرگاه طفلها چيزى نداشته باشند و مادر تواند كه متوجّه و متكفّل آنها شود بر او واجب است كه متكفّل آنها شود، زيرا كه: واجب النفقۀ او هستند.
سؤال رمد [244]:
هرگاه زوجۀ زيد پسرزادۀ خود را شير دهد و به حدّ رضاع شرعى رساند بر زيد حرام مىشود يا نه؟
جواب:
نه على الأقرب.
سؤال رمه [245]:
زينب پسر خواهر خود را شير داده به اين طريق كه روزى يك مرتبه و روزى دو مرتبه و روزى هيچ نداده، و مادر طفل نيز شير داده، و در بين شير دادن گاهى نيز غذا خورده و مجموع سه چهار روز بدين
[3] كافى: 5/ 383 حديث 1- 3 و 385 حديث 1 و 2، تهذيب الأحكام: 7/ 359 و 360 حديث 22- 25 و 376 حديث 87، استبصار: 3/ 222- 224 حديث 6- 9 و 11، وسائل الشيعة: 21/ 266 باب 11.