responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 263

نبوده، و به ظاهر اسلام كه از منافق بوده كافى مىبود، چنانكه: ظاهر است در اوايل اسلام، تزويج كفّار نيز جايز بود و حضرت پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) سه دختر خود را كه از خديجه داشت: يكى- زينب نام- را به ابو العاص بن ربيع داد و او كافر بود و همراه كفّار چند مرتبه با حضرت پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) جنگ كرد و اسير آن حضرت شد و زينب در حبالۀ او بود تا وفات يافت، و از ابو العاص؛ أمامة را به هم رسانيد كه حضرت امير (عليه السلام) به وصيّت حضرت فاطمه (عليها السلام) او را گرفت و تزويج فرمود [1].

دو دختر ديگر را كه: «ام كلثوم» و «رقيّه» بودند به «عتبه» و «معتب» [2] كه پسران ابو لهب و كافر بودند تزويج نمود، و بعد از ايشان به عثمان بن عفّان تزويج فرمودند [3].


[1] بحار الانوار: 42/ 92، 43/ 182.

[2] ب: معتبه، توضيح: در بحار الانوار: 22/ 167 (عتيبة بن ابى لهب آمده است).

[3] اسد الغابة: 5/ 456. مسئلۀ ازدواج عثمان با دختران پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به وسيله دشمنان امير المؤمنين (عليه السلام) جعل شده است تا وى را همسنگ آن حضرت قرار دهند، دلائل اين مسأله فراوان است كه فعلا به يكى از آنها اشاره مىكنيم.

بخارى در صحيحش: 5/ 157 ذيل آيۀ: «وَ قٰاتِلُوهُمْ حَتّٰى لٰا تَكُونَ فِتْنَةٌ»* نقل مىكند كه از عبد اللّه عمر پرسيدند: «فما قولك في علي و عثمان قال امّا عثمان فكان اللّه عفا عنه و امّا أنتم فكرهتم ان تعفو عنه و امّا علي فابن عمّ رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) و ختنه و اشار بيده فقال هذا بيته حيث ترون».

يعنى: نظرت در رابطه با على و عثمان چيست؟

گفت: اما عثمان خداوند او را بخشيد ولى شما حاضر نشديد وى را ببخشيد. و اما على پسر عموى پيغمبر و دامادش و خانهاش كنار خانه پيغمبر مىباشد.

بطورى كه ملاحظه مىفرمائيد، عبد اللّه بن عمر در دفاع از حضرت على (عليه السلام) مىگويد: وى داماد پيغمبر است و ... اما در دفاع از عثمان نمىگويد وى داماد پيغمبر است و اين نشان مىدهد كه تا آن روز هنوز روايت جعل نكرده بودند كه عثمان داماد پيغمبر است و الّا يقينا در دفاع از عثمان هم مىگفت وى داماد پيغمبر است.

لازم به يادآورى است كه عبد اللّه بن عمر هيچ فضيلتى را از عثمان نشان نداشت كه در دفاع از

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست