در شكم مادر؛ پدر يا مادرش مسلمان بوده باشد و ادّعاى شبهۀ محتمله نكند و آن كلمه كفر باشد، كافر مىشود و توبۀ او به حسب ظاهر شرع مقبول نمىگردد و نجس است، و زنش بعد از عدّه به ديگرى شوهر مىتواند كرد و مالش را ورثه تقسيم مىتوانند كرد، و اگر ضرر بر كشتن او مترتّب نشود، هر كسى كه بر كفرش مطلع گردد مىتواند كه او را بكشد، نزد بعضى [1]، و مشهور آن است كه كشندۀ او بايد امام يا نائب امام باشد، و اگر ديگرى بكشد بد كرده و مستحقّ تعزير گشته، هرچند كه قصاص و ديت بر او نيست 2، اگر چه توبۀ مرتدّ بينه و بين اللّه مقبول مىگردد- على الأظهر الأشهر 3- لكن به كار آخرت او مىآيد نه به كار دنياى او.
و اگر از مسلمان زائيده نباشد- يعنى: در حين انعقاد نطفۀ او ابوين او كافر باشند- او را توبه دهند، اگر قبول نكرد حكم اوّل به هم مىرساند در نجاست و كشتن، و اگر توبه كرد قبول مىشود مگر اينكه قبل از اين سه دفعه كفر گفته باشد و در هر مرتبه او را توبه داده باشند، كه بعد از مرتبۀ سيّم هرگاه كفر بگويد توبهاش قبول نمىشود، و حكم اوّل به هم مىرساند 4.
و زن را توبه دهند هرچند كه مسلمان زاده باشد و زياده بر سه مرتبه گفته باشد، پس اگر توبه كرد قبول است و الّا او را تأديب بايد كرد و حبس بايد كرد، و در اوقات نماز او را بايد زد تا توبه كند يا بميرد، و اللّه العالم.
سؤال ركح [228]:
در اوّل آبادى كرمانشاهان، زيد خانهاى در آن قصبه داشته و در ايّام انقلاب فوت شده و وارثش منحصر در يك زوجه و آن نيز فوت شده 5؛ پسرى دارد، حال خانه به آن پسر مىرسد يا نه؟ و خانه در «چهار دانگ وقفى» كرمانشاهان است و اعيانى مثل: سنگ و ديوار داشته و شخصى آن