هرگاه معلوم نباشد كه كدام پيشتر مردهاند يا با هم مردهاند و معلوم باشد كه هر يك از زوجين از خود مالى دارند و اطفال از خود چيزى نداشتهاند، در اين صورت مجموع مال زوج به وساطت زوجه و اطفال؛ بمادر مىرسد، و سه ربع مال زوجه به وساطت اطفال نيز به جدّه مىرسد، و يك ربع ديگر به وساطت زوج به برادرش مىرسد.
سؤال قفح [188]:
طفلى با جمعى از اطفال با برادر صغير زيد بازى مىكردند از تقدير الهى سنگ بر چشم آن طفل خورد و يك چشم او كور شد، و حال مىنمايد كه برادر زيد زده است و شاهدى ندارد سواى چهار نفر طفل چه مىفرمايند؟
جواب:
هرگاه به بيّنۀ شرعيّه- كه شهادت عدلين يا شياع معتبر است- ثابت شود حكم شرعى آن اجرا مىشود، و الّا موقوف بر بلوغ و رشد صغير مذكور خواهد بود.
سؤال قفط [189]:
چهار نفر يتيم هستند و مبلغ سه تومان پول دارند اگر آن پول را به كسى از براى ايشان به معامله دهيم منافع آن كفاف معاش ايشان نمىكند و اگر تمام پول را صرف مأكول و ملبوس ايشان كنيم گويا كفاف معاش يك سال كند، بعد هم معطّل خواهند بود. آيا در اين صورت از وجوه برّ و زكات چيزى به ايشان مىتوان داد يا نه؟
جواب:
اگر به نهج شرعى به آن معامله شود و نفعش كفاف معاش سال ايشان نكند تتمۀ خرج را از وجوه برّى كه مناسب ايشان باشد مىتوانند گرفت، و اگر معامله ننمايند- با وجود آن وجه كه كفايت سال ايشان كند- از وجوه برّ واجبه نمىتوانند گرفت.
سؤال قص [190]:
ضعيفهاى طريقۀ اهل سنت داشته، و حال وارد بلاد شيعه شده تقرير مىنمايد كه زوج سنّى داشتم و مدّت سه ماه و كسرى مىشود كه