بر او لازم نيست، ليكن اعيانى كه ملك مختص عامرين بوده كه از خارج آن املاك آوردهاند در آنجا بكار بردهاند- از قبيل سنگ و چوب و گچ و خاك و غير ذلك- مخصوص به عامرين است و از آنها رسدى به زيد نمىرسد، و هرگاه راضى به تعمير ايشان نباشد مىتواند كه آنها را خراب كند كه به صورت سابقه گردد و بعد از آن حصّه كند، لكن در صورت خراب كردن اگر ارش حصّۀ شركاء را بدهد بهتر خواهد بود. [* 37]
سؤال قنو [156]:
عمرو يك زن دارد و زيد دو زن، و زن عمرو؛ دختر يك زن زيد را شير داده، و حال پسر عمرو مىتواند دختر زيد را كه از زن ديگر دارد بگيرد؟
جواب:
ضرر ندارد على الاظهر، و اجتناب از آن؛ بهتر است.
سؤال قنز [157]:
هرگاه ميّتى در بيابان يافت شود و معلوم نباشد كه شيعه است يا مخالف، مسلمان است يا كافر، تغسيل و تجهيز او به چه نحو بايد كرد؟
جواب:
هرگاه در بلاد اسلام باشد او را در حكم مسلمانان بلكه شيعه دانند، مگر آنكه علم به عدم تشيّع يا كفرش به هم رسانند، هرچند صغير الذكر يا كبير الذكر باشد و در نمازش دعائى كه در نماز مجهول الحال مىخوانند؛ بخوانند.
سؤال قنح [158]:
زيد همشيرهاى دارد و چند باب خانه هم دارند، بدون اذن همشيره رفته و خانهها را تعمير كرده و مدّت چند سال در آنجا نشسته و حال ادّعاى تعمير بر همشيره مىكند و همشيره ادعاى كرايۀ سنوات ماضية بر او مىنمايد، چه صورت دارد؟
جواب:
بر همشيره دادن اخراجات تعمير لازم نيست، لكن آنچه از اعيانى تعميرات؛ ملك مختص زيد باشد كه از خارج آن ملك آورده باشد، همشيره را در آنها حقى نيست و مىتواند كه كرايۀ حصّۀ خود را، يعنى: اجرة