نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 349
تأدب بر يكديگر مزيت و برترى يابند.
(رجوع شود به سياسات مدنيه فارابى جزء مجموعه رسائل ص 47)
اهْلِ عَدْل
- (اين اصطلاح كلامى است) و منظور معتزلياناند كه قائل به عدل خدا و
توحيد ذات و صفاتند.
(رجوع شود به ملل و نحل شهرستانى ضميمه ابن حزم ص 153).
اينان گويند كلام خدا عبارت از امر و نهى و وعد و وعيد بود و هر كس
در اثر فعل خود مستحق ثواب و يا عقوبت بود و عقل سالم نيز بدين امر قضاوت كند.
اهْلِ عِلْم و طَهارَت
- (اين اصطلاح عرفانى است) منظور كسانى است كه در مراتب نهگانه ترقى
روح انسانى قرار دارند، (رجوع شود به روح انسانى و رجوع شود به انسان كامل نسفى ص
29).
اهلِ فُتْوى
- (اصطلاح فقهى) مجتهد جامع شرائط را گويند.
اهْلِ كِتاب
- (اصطلاح كلامى) يهود و نصارى و بقولى زردشتىها را گويند.
اهْلِ فَضائِل
- اين اصطلاح اخلاقى است و اهل فضائل كسانى هستند كه وجه همت خود را
كسب فضائل و اخلاق حسنه قرار دادهاند.
(اخلاق ناصرى ص 205)
اهْلِ فَقْر
- رجوع شود به فقر و فقير.
اهْلِ كَشْف
- (اصطلاح عرفانى) اين طايفه را خاص الخاص گويند: و آنان بزبان اقرار
ميكنند و بدل تصديق ميكنند، هستى و يگانگى خداى را بطريق كشف و عيان. (انسان كامل
ص 45)
اهْلِ مُجاهَدَت
- (اصطلاح عرفانى) كسانى كه در مقام مجاهدت و رياضت ميباشند كه «اما
اهل المجاهدات و اصحاب الرياضات فطعامهم خشن و لباسهم خشن».
(عده ج 5 ص 484)
اهْلِ فَوْز
- اين اصطلاح اخلاقى است و اهل فوز كسانى هستند كه بمقام و مرتبت قرب
الهى رسيده باشند كه آنها را فائزان هم گويند و مخلصان نيز خوانند.
(از اخلاق ناصرى ص 106)
اهْلِ مَحَبَّت
- (اصطلاح عرفانى) در كلمات باباطاهر است كه «اهل المحبة فرحون و
منتظرون اللقاء و اهل الحقيقة محترقون وجلون، فارون من اللقاء».
آنها كه اهل بدايت محبتاند شادانند باميد لقاء حق و منتظر لقائند و
اهل حقيقت كه اهل اواسط محبتاند ميسوزند و ترسانند و فراركنندهاند از لقاء حق
بجهت آنكه در اواسط كه هنوز نفس باقى است ميسوزند و در خوفند و نفس آنها آنان را
از لقاء بر حذر ميدارد و گويد اول محبت لهو است بواسطه غلبه نفس و هواهاى نفسانى
كه موجب اعراض و عدم توجه بمحبوب است و اشتغال به چيزهاى باطل و اواسط آن سهو است
كه
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 349