نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 350
قدرى بوى ادراك محبوب بمشام جان ميرسد لكن نفس هم هنوز باقى است. و
موجب سهو است و آخر محبت زهق است كه فنا است و بطلانست كه سالك درين مرحله فانى و
باطل ميشود و زهق بمعنى بطلان است رجوع شود به محبت.
(شرح كلمات بابا ص 182)
اهْلِ مُراقَبَتْ
- اين اصطلاح عرفانى است و مراد كسانى هستند كه همواره مراقب رفتار و
حالات و اعمال خود باشند و از خداى ترسند و در عين رجا و اميدوارى و همواره ذكر
خدا كنند و مقصود را ببينند كه حق است.
(از لمع ص 55- شرح كلمات بابا طاهر ص 151)
اهْلِ مُشاهَدَت
- (اصطلاح عرفانى) مراد اهل كشف و شهودند ابراهيم شيبان گويد: «اهل
المشاهدة لا يغيبون عنه قياما و لا قعودا و لا نائمين و لا منتبهين و لهم احوال
يشتمل عليهم انوار قربه فيفرقون فيها و لا يتفرعون الى الخلق و ما هم فيها و تلك احوال
الدهشة». (طبقات ص 45).
اهْلِ مُعامَلَت
- (اصطلاح عرفانى) اهل معاملت كسانىاند كه عبادات حق را براى ثواب و
ترس از عقاب و اميد پاداش انجام دهند.
(شرح تعرف ج 3 ص 136)
اهْلِ مَعْرِفَت
- (اصطلاح عرفانى) متحققان بحق را گويند: رازى گويد:
«اهل المعرفة وحش اللّه فى الارض لا يأنسون الى احد، و الزاهدون
غرباء فى الدنيا و العارفون غرباء فى الآخرة».
(طبقات ص 112)
اهْلُ الْمَكر
- رجوع بمكر شود.
اهْلِ وَحْدَت
- (اصطلاح عرفانى) اهل وحدت دو طايفهاند يك طايفه كه مىگويند: وجود
يكى و آن وجود خداست، طايفه ديگر گويند، وجود بر دو قسم است، وجود حقيقى و وجود
خيالى كه اول وجود خداست و دوم وجود عالم است و وجود موجودات است.
(اشعه ص 166) اهل وحدت ميگويند: كه سير الى اللّه عبارت از آنست كه
سالك چندان سير كند كه بيقين بداند كه وجود يكى بيش نيست و آن وجود خداست.
اهل وحدت ميگويند كه ترقى روح انسانى را حدى پيدا نيست از جهت آنكه
اگر آدمى مستعد را هزار سال عمر باشد و در اين هزار سال به تحصيل و تكرار و
مجاهدات و اذكار مشغول بود، هر روز چيزى يابد كه پيش از آن روز ندانسته باشد و
نيافته بود از حكمت از جهت آنكه علم و حكمت خداى نهايت ندارد و ديگر اهل وحدت
ميگويند كه هيچ مقامى شريف تر از وجود آدمى نيست تا بعد از مفارقت قالب بازگشت روح
آدمى بآن مقام باشد.
جمله افراد موجودات در سير و سفرند تا بآدمى رسند چون بآدمى رسيدند
به كمال رسيدند و معراج همه تمام شد و آدمى هم در سير و سفر است تا به كمال خود
رسد، چون به كمال خود رسيد معراج آدمى هم تمام شد و ميوه موجودات به كمال
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 350