نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 348
اهْلُ السُّنَة
- اين اصطلاح در كلام اطلاق بر اشاعره شود كه در تمام موارد پيرو
سنتاند و حسن و قبح عقلى را قبول ندارند.
اهْلِ شُرْب
- (اصطلاح عرفانى) سكران را اهل شرب خوانند كه اهل غلبه وجد است رجوع
به شرب شود.
اهل شَريعَت
- (اصطلاح عرفانى و كلامى) رجوع شود به شريعت و طريقت.
و (مصباح الهدايه ص 115)
اهلِ شُهُود
- رجوع شود به شهود و (شرح گلشن راز ص 544، شرح منازل ص 57).
اهلِ صُحْبَت
- (اصطلاح عرفانى) اهل صحبت اميران بهشتاند.
(تفسير ص 770)
اهلِ صُفَه
- (اصطلاح عرفانى) كسانى بودند كه در زمان حضرت رسول در مسجد النبى
صفه را گزيدند و در آنجا مسكن كردند و آنان اهل رياضت بودند كه مستقيما از معدن
نبوت كسب فيض ميكردند و در بيان وجه تسميه صوفى بيايد كه وجهى آنست كه اصلش صفهاى
باشد و منسوب به اهل صفه باشد.
و آنچه مشهور است اهل صفه عبارتند از: بلال، ابو عبيده، ابو يقظان،
عمار ياسر، عبد اللّه مسعود، عتبة بن مسعود، مقداد بن اسود، عتبة بن غزوان، زيد بن
خطاب، ابو كبشه و عده ديگر.
(شرح تعرف ص 38 ج 1- كشف المحجوب ص 97)
اهلِ صَوْمَعَه
- (اصطلاح عرفانى) اهل خانقاه و اهل شريعت و آن فروتر از مقام
خراباتيان است.
عراقى گويد:
خراب كوى خرابات را از آن چه خبر
كه اهل صومعه را بهترين مقاماتست
اگر چه اهل خرابات را، ز من ننگست
مرا نصيحت ايشان بسى مباهاتست
كسى كه حالت ديوانگان ميكده يافت
مقام اهل خرد نزدش از خرافاتست
اهلِ طامات
- (اصطلاح عرفانى) سالكينى را گويند كه بيان حقايق خود كند و اظهار
كرامت خود خواهند و كنند و در مقامات كشف و كرامت مقيد باشند و در كشف اللغات گويد
طامات نزد صوفيان عبارت است از خودنمائى و خودفروشى و اظهار كمالاتى است كه از جهت
فريب دادن مردم و تسخير ايشان كنند رجوع شود به طامات و شطح طامات و (كشاف ص 927).
اهلِ طَبايِع
- (اصطلاح فلسفى و كلامى) اهل طبايع كسانى هستند كه گويند موجودات از
كيفيات چهارگانه محسوسه، گرمى، سردى، ترى و خشكى پديد آمدهاند و تدبير و تقديرى
در كار نيست.
(زاد المسافرين ص 31، 143)
اهلُ الطَّبايِعِ الْمُتَساوِيَة
- (اين اصطلاح اجتماعى است) و منظور انسانهائى است كه از لحاظ طبيعت
و سرشت يكساناند و البته اينان در جريان تعلم و
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 348