و حكم مهمل حكم جزوى است، زيرا كه چون گوئى: مردم چنين است، گفتار
تو: مردم [3]، شايد كه همه [4] مردم باشند
[5]، و شايد كه مردمى را [6] باشد كه همه مردم مردماند، و
[7] مردمى نيز مردم است. پس برخى مردم بيقين
[8] است. و همه مردم بشك.
چنان كه اگر كسى گويد [9]: برخى مردم چنين است، از آنجا واجب نيست- كه برخى ديگر بخلاف آن [10] بود، زيرا كه چون همه بود، برخى نيز
بود. پس حكم بر برخى، باز ندارد كه بر ديگر برخ
[11] هم چنان بود، و [12] ليكن ببرخى يقين [13] بود،- و بر همه بشك.
[1] - بى: ما- آ،- گفتارها كه ما الخ- ط- ظ،- گفتار تو كه نه همه
مردم دبير است- ن.
[13] - بيقين- كب،- برخى بيقين- د،- بخلاف آن باشد زيرا كه چون
همه: مردم بر وجهى باشند بعضى نيز بر همان وجه باشند پس حكم بر بعضى بچيزى باز
ندارد از حكم بر بعضى ديگر بهمان چيز ليكن حكم بر بعضى بيقين باشد- ن.
نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 42