نام کتاب : شرح رسالة الطير( ابن سهلان ساوى) نویسنده : عمر بن سهلان ساوى جلد : 1 صفحه : 20
بحكم فرمان حقّ و تقدير او ملايكه
[1] مقرّبين عليهم السّلام مهيّئ
[2] اين اسباب باشند و آن كمالات مختصّ بود
[3] به انسان و غير انسان را از حيوانات زياده از آن كمالات نخستين
نتواند بود. و حكماء چون اشارت كنند به تهذيب اخلاق و تبديل آن از بد به نيك، بدان
وجه كنند كه بود كسى را در اصل آفرينش، مزاج و استعداد نبود كه خلق نيكو و بلكه
فاضل او را حاصل آيد و لكن به رياضت و افعال خوب كردن او را استعداد اين خلق نيكو
حاصل شود و نسبت حصول اين خلق با استعداد، چون نسبت حصول نتيجه بود [4] به حدّ
[5] اوسط چنانكه چون تواند كه تفكر
[6] كند و به فكر حدّ اوسط اكتساب كند، چون حدّ اوسط اكتساب كرد بىدرنگ
زمانى از حقّ تعالى او را نتيجه بهبت [7] و عطا حاصل آيد.
آدمى چون افعال خوب كند و سيرت
[8] پسنديده گرداند، او را از حق تعالى خلق نيكو به عطاء و هبت، حاصل
آيد و فضايل خلقى [9]
و عملى او را، جمع شود و در علم طبيعى و اصول طبّ درست شده است كه مزاج را تبديل
توان كرد و ليكن به تدريج و اندك اندك و به روزگار دراز، تا آنكه مزاج بدل شود و
چون مزاج را تبديل افتاد، ناچار اخلاق را تبديل افتد. چه خلق تبع مزاج بود و چون
مزاج بد به نيك بدل شود. و اين دشوارتر باشد. امّا افعال جميله كردن محصل استعداد
است و اگر كسى بود كه نتواند افعال جميله كردن، لا بد تبديل مزاج ببايد كردن، اگر
تقدير مساعدت كند و چون آدمى را حق تعالى چنان آفريده است كه او را سخت دشوار بود
تنها زندگى [10] كردن، او را معاشرت بايد كرد با امثال
خويش در