نام کتاب : الهيات دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 124
و يكى آن كناره كه از آن سو است، و هر دو مخالف بودندى بهمه رويها.
پس دو جسم بكار نيست تا دو جهت بود. پس معلوم شد كه جهات [1] مختلف اندر خلا
[2] موجود نشوند، اگر خلا [3] بود [4] و نه اندر ملا
[5] بسبب دو جسم، پس جهات مختلف موجود شوند بسبب يك جسم و نشايد كه
جهاتى بوند مختلف بسبب دو جسم، و نه دورى و نزديكى ايشان بآن جسم يك گونه بود و الّا
ميان ايشان نه بآن جسم اختلاف بود و نه بدورى و نه بنزديكى. پس خود اختلاف نبود
بطبع و نوع. پس بايد كه اختلاف ايشان بدورى و نزديكى از آن جسم بود، و نشايد كه
كسى گويد «اختلاف ايشان بآن بود كه يكى از اين سو بود و يكى از آن سو» كه حديث ما
خود اندر سو است و پيش از اين سو، سو نبود يا
[6] سوى [7]
از اين سو [8] بود و سوى از آن سو. پس نزديكى از همه
كنارههاى [9] آن جسم يكى بود، و دورى يكى، و بسبب
كنارههاى وى اختلاف طبع سوها نيايد [10] چنانكه كنارهها [11] را اختلاف طبع نيست، و چون جهات را حدّ است بايد كه نزديكى و دورى
را حدّ بود، و چون كنارههاى [12] جسم يك گونه بود و يك طبع بوند، پس دورى از همه كنارهها [13] بايد و نزديكى بهمه كنارهها- [14] تا بحقيقت حدّ آيد، پس از دو بيرون
نيست: يا اين جسم بكناره