نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 836
ايجازى را «ايجازالتقدير» گويند 26.
ب- ايجاز قصر و آن، وقتى است كه از عبارت موجود معنائى بيشتر از
الفاظ مذكور در عبارت مىتوان درك كرد و در واقع در عبارت موجود، حذفى هم انجام
نشده است همچون آيه:
«مَنْكَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً
فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ».سورة- الروم (30) آيه 44.
جمله «فعليهكفره» جمله جامعى است كه به شنونده
مىفهماند، آنكه كفرش او را احاطه كند، در واقع تمام عذابها او را إحاطه خواهد
كرد.
و يا مثلا آيه: «فَأَتْبَعَهُمْفِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِيَهُمْ مِنَ الْيَمِّ ما
غَشِيَهُمْ».سورة
طه (20) آيه 78.
يعنى: فرعون با سپاهش از پى آنان تاختند، پس موج دريا چنان آنها را
فرو برد كه از آنان اثرى باقى نگذاشت. در اين آيه، عبارت «... فَغَشِيَهُمْ مِنَ الْيَمِّ ما
غَشِيَهُمْ».
از «جوامعالكلم» است و در واقع بلاغت آن، در
ايجاز قصر آنست كه در واقع گفته شده است: «غشيهممن الامور الهائلة و الخطب الفادحة «*»ما لا يعلم كنهه الّا اللّه و لا
يحيط به غيره».
پيامبر اكرم «ص» نيز
گفته آن عرب را كه گفته است: «اللّهمهب لى حقّك و أرض عنّى خلقك» و در آن، ايجاز قصر هست، از مقوله بلاغت
دانسته و فرموده است: «هذاهو البلاغة» 27.
از مقوله «ايجازقصر» است؛ زيرا چنين تعبيرى را مىبايست با الفاظ فراوانى بيان كرد
ولى قرآن مجيد در كمترين كلمات، بيان كرده و قصاص را مايه حيات جامعه دانسته و
قوام اجتماع را منوط به قصاص شناخته است و در واقع گفته است اگر قاتل كشته شود،
ديگران متنبّه مىشوند و مرتكب قتل نمىشوند.
و نيز پاسخ «معنبن زائده» از مقوله بلاغت است و در آن ايجاز قصر هست؛