و در برخى از موارد ممكن است صفت موصوفى، به قرينه حذف شود، مثل
اينكه در ستايش كسى مثلا مىگويند: «كانو اللّه رجلا» كه در واقع اصل مطلب چنين بوده است: «كانو اللّه رجلا فاضلا أو كريما أو
شجاعا».
و گاه ممكن است پس از «أفعلتفضيلى» چيزى محذوف باشد مثل:
«اللّهاكبر» كه در اصل بوده است: «اللّهاكبر من كلّ كبير».
نويسنده كتاب، براى ايجاز حذف انواع مختلفى برشمرده است 25
جبر ضومط، ايجاز غير حذف را هم دو قسم دانسته است:
الف- ايجاز تقدير، بدين معنى كه مىتوان الفاظى را كه بيانگر مطلب
است در تقدير گرفت همچون نامه طاهر بن الحسين هنگام برخورد با عيسى بن ماهان و
شكست دادن و كشتن وى كه به مأمون عباسى نوشت:
«كتابىالى امير المؤمنين و رأس عيسى بن
ماهان بين يديه و خاتمه فى يدى و عسكره مصرّف تحت امرى و السّلام».
كه در اين نامه كوتاه مىتوان، كلمات محذوفى در تقدير گرفت و چنين
(*) نويسنده بدون مراجعه به قرآن، آيه را بدينگونه
ثبت كرده است:
«وواعدنا موسى اربعين ليلة و اتممناها بعشر» ر ك: الخواطر الحسان ص
239.
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 835