نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 497
و ما مىدانيم كه تقسيم علوم بلاغى به سه قسم: معانى- بيان و محسّنات
از ابتكارات سكّاكى متوفّى به سال 626 هجرى است و شهرت عمده او هم به سبب تدوين
بخش سوّم كتاب «مفتاحالعلوم» است كه از علم معانى و
بيان و لواحق آن دو يعنى فصاحت و بلاغت و محسّنات بديعى، بحث كرده است و در
طبقهبندى و تبويب علوم بلاغى، بسيار زحمت كشيده است.
سكّاكى، براى اوّلين بار بود كه مباحث علم بيان را منحصر به: تشبيه،
مجاز، كنايه و استعاره دانست 5و نخستينبار، جداگانه از علم مبانى تعريف كرد و گفت:
«اعلمانّ علم المعانى هو تتبع خواص
تراكيب الكلام من الافادة و ما يتصّل بها ... فى تطبيق الكلام على ما يقتضيه الحال
ذكره» 6.
سكّاكى، انواع فنون بديعيّه را نيز محسّنات ناميده و آنها را به لفظى
و معنوى، تقسيم كرد و اقسام هريك را با ذكر مثال بيان كرد. 7
نامگذارى محسّنات لفظى و معنوى، به علم بديع، از نويسنده كتاب «المصباحفى علوم المعانى و البيان و
البديع»، يعنى، بدر الدين «*»محمّد بن جمال الدّين بن مالك
متوّفى به سال 686 ه. مىباشد. او نيز، همچون خطيب قزوينى، بخش سوّم كتاب «مفتاحالعلوم سكّاكى» را ملخّص كرد، و بر
محسّنات بديعى، نام ويژهاى گذاشت و آنرا علم بديع ناميد. 8
گفتيم كه ابن معتّز، زيبايىها و ابداعات كلام را به دو دسته «بديع» و «محاسن» منقسم كرد و پس از بحث در مباحث
پنجگانه فنون بديعى- البته در اصطلاح ابن معتّز- به بحث از محاسن كلام پرداخته و
محاسن كلام و شعر را فراوان دانسته و ادّعا ندارد كه به تمام محاسن كلام، دسترسى
دارد و از همه آنها آگاه است، بلكه بدون نظم و ترتيب دوازده نوع از محاسن كلام را
مورد بحث قرار داده و براى هر
(*) بدر الدين بن مالك فرزند ابن مالك معروف (-
ناظم الفيّه در نحو) بوده، از پدر دانش آموخته در فقه و اصول و نحو و معانى و بيان
صاحبنظر بوده است. سيوطى، در بغية الوعاة نام كتاب او را در علوم بلاغى «المصباحفى اختصار المفتاح فى
المعانى»، نوشته و نويسنده «شذراتالذهب»، نام كتاب را «المصباحفى المعانى و البيان»، دانسته و نويسنده «معجمالمطبوعات» از قول صفدى نوشته است كه در نحو و معانى و بيان و بديع
و عروض و منطق، «امامافهما ذكيّا، حادّ الخاطر»
بوده است. الفيّه پدر را نيز او هم، شرح كرده است 9.
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 497