نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 496
«البابالاوّل من البديع و هو الاستعارة ...» ر ك: «البديع»،/ 3.
«البابالثانى من البديع و هو التجنيس ...» ر ك: «البديع»،/ 25.
«البابالثالث من البديع و هو المطابقه ...» ر ك: «البديع»/ 36.
«البابالرابع من البديع و هو ردّ اعجاز الكلام على ما تقدّمها ...». ر ك:
«البديع»،/ 48.
«البابالخامس «منالبديع و هو مذهب سمّاه عمر و
الجاحظ المذهب الكلامى ...». ر ك: «البديع»،/ 53.
ابن معتّز، براى هريك از فنون بديعى، از قرآن مجيد و احاديث و گفتار
صحابه و اشعار شعراى جاهلى و شعراى قرن اوّل هجرى و شعراى محدثين، همچون بشّار بن
برد طخارستانى و ابو نواس، شواهدى ذكر كرده و پس از ذكر يك سلسله استعارات زيبا،
يك سلسله استعارات نازيبا نيز، بهعنوان مثال آورده و بدينوسيله باب نقد و بررسى
را گشوده است.
ابن معتّز، استعاره، تجنيس، مطابقه، ردّ اعجاز كلام و مذهب كلامى را
جزء فنون بديعى دانسته و خود نيز در چند مورد بدين نامگذارى و تسميه، اشاره كرده
است؛ مثلا در صفحه 57 كتاب «البديع» نوشته
است:
«قدقدمّنا ابواب البديع الخمسة و كمل
عندنا ...».
و نيز در صفحه 58 نوشته است:
«انّااقتصرنا بالبديع على الفنون الخمسة
اختبارا من غير جهل بمحاسن الكلام ...» و در همان صفحه 58 تكرار كرده و گفته است:
«... و
يقتصر بالبديع على تلك الخمسة ...»
از گفتههاى ابن معتّز در كتاب «البديع» چنين
استنباط مىشود كه كلمه «بديع» در
نظر او، مفهوم عامى داشته و منظور ابن معتّز از «بديع» آن
چيزى كه علماى متأخّر بلاغت، مورد نظرشان هست، نيست.
در نظر متاخّران، علم بديع يعنى محسّنات لفظى و معنوى، رويهم رفته در
علم بديع از زيبايى كلمات و طرز خوب به كار رفتن كلمات كه در ذهن شنونده، و
خواننده اثر بهترى بگذارد و تأثير بيشترى داشته باشد، سخن مىگويد.
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 496