نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 112
طولانى در ميان نيفتد، ومعاقده ومعاهده صدق يابد، چنان كه اگر او را
مورد خطاب قرار دهد واو در مكان ديگرى باشد ولى صداى او را مىشنود، وبدون فاصله
زياد «قَبِلتُ» را بگويد عقد، صدق مىيابد.
واز همين رو عقد، به وسيله تلفن يا فاكس يا تلگراف به شرط صدق عرفى
عقد، صحيح خواهد بود.
ب- شرايط عاقد
1- شرط است كه عاقد، يعنى جارى كننده صيغه عقد از كمال (كه به بلوغ
وعقل محقق مىگردد) برخوردار باشد، خواه براى خود عقد كند يا براى ديگرى، چه به
عنوان وكيل يا ولى وسر پرست شرعى، ويا فضولى باشد [1]
2- بر اين اساس عقد كودك يا مجنون يا مست، اعتبارى ندارد واحتياط،
عدم اعتبار عقد مست است حتى پس از به هوش آمدن واجازه دادن.
3- عقد انسان سفيه [2] اشكالى
ندارد اگر در اجراى صيغه، وكيل ديگرى باشد، يا با اجازه ولى، براى خود عقد را اجرا
كند.
4- عقد انسان مجبور در اجراى صيغه براى ديگرى يا براى خود
[1] - عاقد فضولى؛ عاقدى است كه صيغه عقد را بدون اذن ولى براى خود
يا ديگرى جارى كند وتفصيل بيشتر آن بزودى خواهد آمد.
[2] - اين اصطلاح به انسانى اطلاق مىشود كه به سبب عدم خرد ورزى
درتصرفات مالى وعدم درك مصلحت خويش حتى پس از رسيدن به سن بلوغ، توانايى
تصميمگيرى براى خود را ندارد. خداوند مىفرمايد (وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ
أَمْوالَكُم) واموالتان را در اختيار سفيهان قرار ندهيد.
نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 112