نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 111
ساير متعلقات صيغه عقد باشد نه در دو لفظ «ايجاب وقبول»، واما تلفظ
غلط دو لفظ ايجاب وقبول، بنابر احتياط، كفايت نمىكند چنان كه بگويد: «جوزتك» به
جاى «زوَّجتُكَ.» حكم اشتباه در اعراب الفاظ نيز چنين است.
4- در جارى كردن صيغه عقد، قصد انشاء يعنى بيان صيغه عقد به هدف
اجراى عقد، شرط است.
5- براى اجرا كننده صيغه عقد شرط نيست مفهوم صيغه را به گونهاى
تفصيلى بداند، بلكه كافى است به همين نكته آگاهى داشته باشد كه مفهوم اين صيغه
انشاء نكاح وتزويج است، ولى با اين حال، احوط، داشتن آگاهى تفصيلى است.
6- موالات يعنى پى در پى بودن ايجاب وقبول شرط است، بدين معنى كه لفظ
قبول مستقيماً وبدون فاصله پس از ايجاب ذكر گردد، ومعيار اين است كه نزد عرف پى
درپى بودن صدق كند، واگر فاصلهاى در آن باشد كه عرفاً خللى به پى در پى بودن آن
وارد نكند صحيح است، چنان كه يكى از دو طرف پيشدستى كند وبگويد:
«انكحتك» وطرف ديگر چيزى نگويد مگر پس از آن كه سرپرستش او را نصيحت
كند تا قانع شود وبگويد «قَبِلت»، زيرا اين فاصله ميان ايجاب وقبول با مقتضيات عقد
تناسب دارد.
7- يكى بودن مجلس ايجاب وقبول شرط نيست «بدين معنى كه صيغه عقد در يك
مكان جارى شود.»
پس اگر طرف قبول در مجلس حضور نداشته باشد وطرف ايجاب عبارت ايجاب را
تلفظ كند، وطرف قبول پس از شنيدن خبر آن، بگويد: «قَبِلتُ» عقد صحيح خواهد بود، به
شرط آن كه فاصله
نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 111