نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 258
است.
خروج مردگان از قبرها!
«اجداث»، جمع «جَدَث» است و «جَدَث» به معناى «قبر» است. در بعضى از
گويشها: «جَدَسَ» با «سين» تلفّظ شده است. هنوز هم چنين گويش هايى در ميان عربها
وجود دارد؛ مثلًا «ثلاثة» را «سلاسة» تلفّظ مىكنند.
بنابراين هم «اجداث» صحيح است و هم «اجداس».
در اين نفخه، مردگان از قبرها بيرون مىآيند. كسى كه در قبر خوابيده،
با هر سن و سال و جنسيّت و كيفيّتى كه دارد، تا تبديل به انسانى شود كه بتواند
حركت كند و به سمت محكمهى خدا برود، در ظاهر خيلى زمان مىبرد؛ ولى، كلمهى «اذا»
دلالت بر حالت ناگهانىبودنِ قيامِ مردگان مىكند.
/ تمهيد ي كل الحقوق محفوظه تويك
«نَسْل» به چه معناست؟
معناى لغوى «نَسْل»، نوعى راه رفتن سريع يا دويدن است.
يكى از حاضرين: به معنى سرازير شدن است.
آيت الله مدرّسى: شايد! تند راه رفتن، مانند كسى كه سرازير مىشود.
در كتاب حج، با روايتى از حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله برخورد
مىكنيم كه در «حجّةالوداع» به همراهان خود كه پياده به سمت مكّه حركت مىكردند،
فرمودند:
به صورت «نَسْل» حركت كنيد.
بعضى گفتهاند: «نَسْل» نوعى از راه رفتن است. بنده هر چه جستجو
كردم، به معناى واقعى اين كلمه در كتابهايى كه در اختيار داشتم، دست پيدا نكردم و
نفهميدم چه نوع راهرفتنى را «نسل» مىگويند.
اكنون كه ديگر پياده رفتن به سمت مكّه متروك شده، انسان نمىتواند با
مشاهدهى راه رفتن مردم- كه نشانهى سيرهى گذشتگان باشد- بفهمد كه واقعاً «نَسْل»
چه نوع راهرفتنى مىباشد.
در هر صورت اين «نَسل» كه در آيه ذكر شده، همان نوعْ راه رفتنى است
كه به هنگام حج مستحب است حاجى به آن شكل راه برود.
اگر آقايان چيزى در بارهى كلمهى «نسل» دارند، بفرمايند استفاده
كنيم.
نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 258