responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 72

جاى آن را نكبت و هلاكت گيرد.

ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ‌ زيرا خدا نعمتى را كه به قومى ارزانى داشته است دگرگون نسازد.» تا آن گاه كه آن عوامل كه سبب فيضان نعمت و رحمت حق شده است از ميان برود. خداوند به قومى نعمت حريت عطا كرده و اعطاى اين نعمت به سبب توحيد آنهاست كه آنان را به طرد تسليم در برابر فشار/ 80 طاغوت واداشته يا ايشان را نعمت سلامت بخشيده زيرا راه و روش زندگى‌شان بر طبق فطرت اوليه بوده است و فطرتى كه بدان آفريده شده‌اند. يا آنان را نعمت راحت و آسايش ارزانى داشته و اين راحت و آسايش به اين علت است كه از سلامت اخلاق و صحت سلوك و تربيت برخوردارند ولى اين نعمتها برقرار خود است.

حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌ تا آن قوم دگرگون شوند و خدا شنوا و داناست.» يعنى خدا آنچه را كه در ظاهر جوامع بشرى مى‌گذرد مى‌شنود. و به درون دل يك يك مردم نيز آگاه است.

[54] خدا به آل فرعون نعمت داد و امنيت و رفاه ارزانى داشت و باغها و بستانهايى عنايت فرمود كه نهرها از زير درختانشان جارى بود ولى آنان سر به طغيان برداشتند و به جاى تعاون و روابط دوستانه با يكديگر به استثمار يكديگر پرداختند و به جاى فعاليت در كارهاى نيكو به فساد و اعمال نكوهيده روى نهادند. خداوند تعالى نيز روش خويش ديگرگون ساخت و بر آنان طوفان فرستاد و شهرشان را ويران ساخت و براى آنان شپش و وزغ فرستاد و به جاى ثمرات و ارزاق بادهاى صرصر روان داشت و آن باد درختانشان از ريشه بركند و خودشان را در دريا غرقه ساخت.

كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ‌ و اين به شيوه خاندان فرعون بود و كسانى كه پيش از آنها بودند، آنها آيات پروردگارشان را تكذيب كردند.» يعنى حجتها و بينات و رسالات بليغه خدايى را كه برنامه‌هاى صحيح‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست