responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 43

متحلى گشتى گناهانت آمرزيده شود.

وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‌ و گناهانتان را بزدايد و شما را بيامرزد و خدا صاحب فضل و كرمى بزرگ است.»/ 46 خداوند به فضل و كرم فرا گير خود نعمتهايش را در دنيا و در آخرت نصيب پرهيزگاران كرده است.

راه به يارى خداوندى‌

[30] ترس از خدا و قبول دعوت رسول و دورى گزيدن از فتنه‌هاى اجتماعى همه مقدمات و عواملى است براى پيروزى بر دشمن. چون اين شرايط فراهم آيد بارى تعالى يارى خويش ارزانى دارد آن سان كه در جنگ بدر آنان را يارى داده. مورد ديگر زمانى بود كه كفار همدست شدند تا رسول اللَّه را فرو گيرند و بكشند يا اگر كشتن نتوانستند از شهر بيرونش رانند ولى اين مكر و توطئه نيز به جايى نرسيد. زيرا خداى تعالى رسولش را فرمان داد كه به مدينه مهاجرت كند و چون كفار بيامدند على (ع) را ديدند كه در نهايت فداكارى به جاى پيشواى خود غنوده است.

وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ‌ و آن گاه را به ياد آوريد كه كافران درباره تو مكرى كردند، تا در بندت افكنند يا بكشندت يا از شهر بيرون سازند. آنان مكر كردند و خدا نيز مكر كرد و خدا بهترين مكر كنندگان است.» هنگامى كه مؤمنان نقشه‌هاى پروردگارشان را به اجرا در آوردند بر دشمنان خود برترى يافتند. مهمترين بندهاى اين نقشه الهى در مبارزات اجتماعى تلاش و همكارى و آمادگى براى فداكارى و ذوب شدن در بوته ايمان و اعتقاد و دورى گزيدن از خود خواهيها و اعمال خلاف بود. ايمان و اعتقاد به آدمى چنان نيرويى مى‌بخشد كه بتواند ميان حق و باطل فرق نهد و حوادث را با چشم واقع‌نگرى ببيند. همچنين دل را از هواهاى نفسانى و اميال شيطانى پاك مى‌گرداند و چون به‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست