[37] كفار پيوسته معجزههاى بيشتر خواهند و خدا قادر است كه خواست
آنان را اجابت كند ولى در شرايطى كه فاقد توان پذيرش آن باشند از آن معجزهها آنان
را چه سود حاصل شود؟
وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ
اللَّهَ قادِرٌ عَلى أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً و گفتند چرا
معجزهاى از پروردگارش بر او نازل نشده؟ بگو خدا قادر است كه معجزهاى فرو فرستد.»
هم چنان كه پيش از اين همه معجزههايى فرستاد. مسئله در كم و بيش معجزات نيست،
مسئله در علم و معرفت به آنهاست اگر كسى را ديده نابينا باشد، آيا افزون شدن
چراغها در او تأثيرى دارد؟
وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ ولى
بيشترشان نمىدانند.» [38] دليل اين امر كه فراوانى معجزات سبب عبرت نمىشود، بلكه
علم و ادراك حقايقى كه وراى آنهاست عبرت انگيز است ... اين است كه در اين جهان
موجودات زندهاى هستند كه اگر در زندگى آنها به دقّت بنگرى مىبينى كه آنها نيز
امتهايى هستند مثل بشر. داراى نظامات و علايق و اهداف. سپس آنها هم همانند افراد
بشر در روز حشر گرد مىآيند، آيا اين نشانهها و آيات عظيم بسنده نيست؟ ولى اندكى
از مردم حقايق اين آيات را درمىيابند/ 58 از اين رو پروردگار ما مىگويد
وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ هيچ
جنبندهاى در روى زمين نيست.» يعنى هيچ موجود زنده متحركى كه كوچكترين آنها مورچه
است و بزرگترين آنها فيل و نهنگ و بزرگتر از آن.
وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ هيچ
پرندهاى با بالهاى خود در هوا نمىپرد.» يعنى پرندگان هوا «با بالهاى خود در هوا
نمىپرد» آورد تا دليل به عموم باشد، همانطور كه درباره جنبدگان «در زمين» را
افزود.
إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ مگر آن كه
چون شما امتهايى هستند.» مگر اين كه چون شما افراد بشر امتهايى هستند داراى نظامات
و قوانين و