responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 3  صفحه : 118

را آن چنان كه در خور اوست نشناخته‌اند. وقتى كه مى‌گويند خدا بر هيچ انسانى چيزى نازل نكرده است.» ساده‌ترين دليل بر هر چيزى وجود عينى خارجى همان شى‌ء است. خداوند رسالت خود را بر بشر متمثل در كتاب موسى (ع) نازل كرد كتابى كه عقل محال مى‌داند از سوى غير خدا نازل شده باشد، پس از سوى خداست.

قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ الَّذِي جاءَ بِهِ مُوسى‌ نُوراً وَ هُدىً لِلنَّاسِ‌ بگو كتابى را كه موسى براى روشنايى و هدايت مردم آورد چه كسى نازل كرده بود.» آن كتاب از سوى خداست زيرا نورى است كه عقل را جلا مى‌دهد و ضمير را بيدار مى‌نمايد و فطرت بشرى را آگاه مى‌سازد. و چون نور راست كاشف حقايق است، اعمّ از حقايق دنيوى و اخروى، و علاوه بر اينها راهنماى مردم است مردم جهان به رهنمود او به راه راست هدايت مى‌شوند.

پيامبران و صديقان و علماء به نور عقل مفتخر گرديده‌اند و حقايق را خود كشف مى‌نمايند ولى مردم را اين نور داده نشد، ولى خدا آنان را به راه راست هدايت مى‌كند چون نابينايى كه كسانى كه از قدرت بينايى برخوردارند دست او بگيرند و راهش ببرند.

/ 131 تَجْعَلُونَهُ قَراطِيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثِيراً آن را بر كاغذها نوشتيد، پاره‌اى از آن را آشكارا ساختيد ولى بيشترين را پنهان مى‌داريد.» زيرا برخى از آن كتاب را خلاف مصالح خود مى‌ديديد نخست آن را پنهان داشتيد و امروز بقيه آن را انكار مى‌كنيد. آيا اين تناقض دليل بطلان سخن شما نيست؟

وَ عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُكُمْ‌ به شما چيزها آموختند كه ازين پيش نه شما مى‌دانستيد و نه پدرانتان مى‌دانستند.» آنها انديشه‌هايى بودند دور از جو فرهنگى شما، جوى كه بر شما سايه افكنده بود، پس آن انديشه‌ها از عالم غيب آمده بودند.

و سرانجام: مجادله اينان در رسالت پيامبر از يك بيمارى كه در دلهايشان‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 3  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست