responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 548

زنان امام زین العابدین

از شرح حال فرزندان امام زین‌العابدین علیه‌السلام - چنانکه بعد از این در همین کتاب خواهیم خواند - و اخبار دیگر این طور به دست می‌آید که حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام فقط یک زن عقدی داشته، نام آن زن: فاطمه بود، فاطمه که کنیه‌اش ام عبدالله بود از دختران حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام به شمار می‌رفت. حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام از این بانوی محترمه متولد شد.
مسعودی در کتاب اثبات الوصیه از صادق آل محمد صلی الله علیه و آله روایت می‌کند که فرمود: حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام با ام عبدالله که دختر امام حسن مجتبی باشد ازدواج کرد، این همان بانو است که مادر حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام است. حضرت امام زین‌العابدین نام این بانو را صدیقه نهاده بود، درباره‌ی وی می‌فرمود: در میان آل حسن زنی نظیر این بانو به وجود نیامده!! نیز در کتاب سابق الذکر از حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود: مادر من ام عبدالله که دختر امام حسن باشد نزد دیواری نشسته بود، آن دیوار شکست خورد و نزدیک بود که بر سر آن بانو خراب شود، آن بانو به دست خود به دیوار اشاره کرد و فرمود: خدا را به حق حضرت مصطفی صلی الله علیه و آله قسم می‌دهم که به تو اجازه‌ی سقوط ندهد تا من از اینجا برخیزم!! آن دیوار از برکت دعای آن بانو همچنان در هوا معلق ماند تا مادرم برخواست و رفت، آنگاه دیوار سقوط کرد! حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام برای دفع این بلاء مبلغ صد (100) دینار از برای آن بانو صدقه داد. مابقی زنان حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام ام‌ولد یعنی کنیز زر خرید بودند. گر چه نویسندگان نام و تعداد ایشان را ننوشته‌اند ولی از شرح حال فرزندان آن بزرگوار استفاده می‌شود: تعداد آن عده از زنان زین‌العابدین علیه‌السلام - غیر از مادر امام محمد باقر - که دارای فرزند شدند شش نفر بودند.

[~hr~]منبع: ستارگان درخشان (جلد 6) (سرگذشت حضرت امام سجاد زین‌العابدین)؛ محمد جواد نجفی؛ کتابفروشی اسلامیه؛ چاپ پنجم 1376 .

نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 548
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست