نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 1007
هنگامی شنیدن و مشاهده رعد و برق
عنوان دعا چنین است: و کان من دعائه علیهالسلام اذا نظر الی السحاب
و البرق و سمع صوت الرعد. از دعاهای امام (ع) است هنگامی که به ابر و برق
آسمان نگاه میکرد، و غرش رعد را میشنید. محتوای دعا پدیدههای
طبیعی، نشانههای عظمت خداوند هستند و قرآن مجید همواره انسانها را به دقت و
توجه به آنها دعوت میکند. و تفکر و اندیشه کردن در آسمانها و زمین را
سفارش میکند. امام (ع) در این دعا توجه به دو پدیده الهی را به ما
میآموزد. دو پدیده که معمولا نوید رشد و نمو و خرمی و آبادانی برای
انسانها هستند. و گاهی (بر اثر بیتوجهی انسانها) خرابی و نابودی به دنبال
دارد. در این باره میفرماید: اللهم ان هذین آیتان من آیاتک، و هذین عونان
من اعوانک، یبتدران طاعتک برحمه نافعه او نقمه ضاره، بار خدایا این برق و
رعد دو نشانه از نشانههای تو و دو خدمتگزار تو هستند که در فرمانبری از تو
به رساندن رحمت سوددهنده یا عذاب زیانبار میشتابند. آنگاه در رابطه با
باران و تاثیرات آن درخواستهایی را از خداوند مینماید که عبارتند از: 1- فلا تمطرنا بهما مطر السوء، به سبب آن دو (رعد و برق) باران زیانبار بر ما مباران. 2- و لا تلبسنا بهما لباس البلاء، و رخت بلا و گرفتاری بر ما مپوشان (ما را به تنگی در زندگی گرفتار مکن). 3- و انزل علینا نفع هذه السحائب و برکتها، و سود این ابرها و برکت آنها را بر ما فرو فرست. 4- و لا ترسل علی معایشنا عاهه، و به آنچه زندگانی ما به آنها وابسته است آفتی مفرست. 5- الهم اذهب محل بلادنا بسقیاک، خدایا خشکی (زمینهای) شهرهای ما را به آب دادن (باران فرستادن) خود زایل گردان. سپس به پارهای از تاثیرات روحی و روانی باران و تامین رزق و روزی اشاره کرده میفرماید: 1- و اخرج وحر صدورنا برزقک، و اندیشه بد دلهایمان را با روزی دادن خود بیرون نما. 2- و لا تشغلنا عنک بغیرک، و ما را از غیر خودت به دیگری مشغول و سرگرم مکن. مهیا
نبودن اسباب رزق و روزی انسان و تشویش و نگرانی جهت تامین مایحتاج، فکر
انسان را به خود مشغول میدارد و امام چهارم علیهالسلام به ما میآموزد تا
از خداوند بخواهیم تشویش و نگرانی تامین معیشت را از ما دور گرداند.
هنگامی که به عجز و ناتوانی از به جا آوردن شکر و سپاس نعمتهای خدا اقرار
مینمود عنوان دعا چنین است: و کان من دعائه علیهالسلام اذا اعترف
بالتقصیر عن تادیه الشکر، از دعاهای امام (ع) است هنگامی که به عجز و
ناتوانی از به جا آوردن شکر و سپاس (نعمتهای) خدا اقرار مینمود. محتوای دعا امام
(ع) در ابتدا درباره ناتوانی انسان از به جا آوردن شکر میفرماید: اللهم
ان احدا لا یبلغ من شکرک غایه الا حصل علیه من احسانک ما یلزمه شکرا، ای
خدای بزرگ هیچ کس قادر نیست شکر و سپاست را به حد کمال به جا آورد چرا که
بر هر شکری که کند آن شکر هم نعمت و احسان توست و شکری دیگر بر او لازم
آید. سپس میفرماید: فاشکر عبادک عاجز عن شکرک، و اعبدهم مقصر عن
طاعتک، (پس ای خدای بزرگ) شکرگزارترین بندگانت و از ادای حق شکر تو عاجز و
عابدترین بندگانت در اطاعت و بندگی تو ناتوان است. آنگاه با اشاره به اینکه
هیچ کس خود استحقاق بخشش و مغفرت الهی را ندارد و اگر خداوند کسی را مشمول
بخشش و غفران خود قرار میدهد از فضل و لطف اوست میفرماید: لا یجب
لاحد ان تغفر له باستحقاقه، و لا ان ترضی عنه باستیجابه، فمن غفرت له
فبطولک، و من رضیت عنه فبفضلک، بر تو واجب نیست که شخصی را به سبب شایستگیش
بیامرزی، و (واجب نیست) نه به سبب سزاواریش از او راضی و خشنود گردی، پس
هر که را بیامرزی، از انعام و بخشش توست و از هر که راضی شوی از احسان
توست. و سپس به لطف و بخشش خداوند اشاره کرده میفرماید: و اعددت
ثوابهم قبل ان یفیضوا فی طاعتک، و ذلک ان سنتک الافضال، و عادتک الاحسان، و
سبیلک العفو، و پاداششان را آماده نمودهای پیش از آنکه به فرمانبری و
اطاعت از تو درآیند، و این برای آن است که طریقه تو انعام، و روش تو احسان و
نیکی، و راه تو عفو و گذشت است. و در فراز آخر دعا میفرماید: فمن
اکرم- یا الهی- منک، و من اشقی ممن هلک علیک؟ لا! من؟ کیست کریم و
بزرگوارتر از تو- ای خدای من- و کیست که بدبختتر باشد از کسی که برخلاف
رضای تو تباه گردد؟ نه! کیست؟ زیرا تو بزرگوارتر هستی از اینکه جز به احسان
و نیکی وصف شوی.