نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 882
روش مناظره با دشمن مسلمان
امام علی علیه السلام به ابن عباس فرمودند : به قرآن با خوارج به جَدل
مپرداز، زیرا قرآن دارای دیدگاه کلّی بوده، و تفسیرهای گوناگونی دارد، تو
چیزی میگویی، و آنها چیز دیگر، لکن با سنّت پیامبر صلی الله علیه وآله با
آنان به بحث و گفتگو بپرداز، که در برابر آن راهی جز پذیرش ندارند. [1] . ابن
عباس بهترین جامهها و زیباترین لباسهایش را پوشید و با خوشبوترین عطرها
خود را معطّر اخت و بر مرکب عالی و اسب رهواری سوار شد و با وقار و عظمت به
پیش خوارج حرکت نمود. آن تنگ چشمان وقتی که ابن عباس را با آن شکوه و جلال مشاهده کردند، زبان به اعتراض گشوده و گفتند: تو خود را از همه بهتر میدانی و لباس جبّاران را پوشیده و بر مرکب بزرگان سوار شده، به نزد ما آمدهای؟ ابن عباس گفت: این نخستین مخاصمتی است که در میان ما میرود. سپس به دنبال آن این آیات مبارکه را برای آنها خواند: فَرِیقاً
هَدَی وَفَرِیقاً حَقَّ عَلَیهِمْ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمْ اتَّخَذُوا
الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ
مُهْتَدُونَ یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ
وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
[2] . (جمعی را هدایت کرده؛ و جمعی «که شایستگی نداشتهاند» گمراهی بر آنها مسلّم شده است. آنها «کسانی هستند که» شیاطین را به جای خداوند، اولیای خود انتخاب کردند؛ و گمان میکنند هدایت یافتهاند! ای
فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! و «از
نعمتهای الهی» بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را
دوست نمیدارد!) خداوند متعال استفاده بندگان را از لباسها و نعمتهای رنگارنگ نهی نمیکند و در پی آن این روایت را خواند: اِلْبِسْ وَ تَجَمَّلْ فَاِنَّ اللَّهَ جَمیلٌ یحُبُّ الْجَمالَ وَلیکِن مِنْ حلالٍ [3] . «لباس زیبا بپوش و پاکیزه باش چه اینکه خداوند جمیل و زیبا است و حسن و زیبائی را دوست میدارد ولی از راه حلال» و من لباسهائی زیباتر از این را دیدم که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آنرا پوشیده بود. تازه سخن بر سر لاس و پوشش نیست، حالا بگوئید چرا از فرمان امیرالمؤمنین علیه السلام سرپیچی کرده و با او به دشمنی برخاستید. [4] . عتاب بن اعور ثعلبی از جانب خوارج به عنوان نماینده و سخنگو، تعیین گردید تا به سؤالات ابن عباس پاسخ گوید. ابن عباس: آنکه اسلام را بنا نهاد کیست؟ سخنگو:خدای متعال و پیامبر او. ابن عباس: آیا پیامبر خدا به امورات دین حاکم بود و به حدود اسلام مداخله میکرد یا نه؟ سخنگو: آری حاکم بود و رسیدگی میکرد. ابن عباس: آیا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم هم اکنون زنده است یا رحلت نموده است؟ سخنگو: رحلت نموده. ابن عباس: پس آیا امور شرع و دستورات اسلام با رفتن پیامبر عزیز از بین رفته است یا بعد از او باقی مانده و هنوز از بین نرفته؟ سخنگو: بعد از او باقی مانده است. ابن عباس: آیا بعد از پیغمبر آنچه را که بنا کرده، کسی به تعمیر و نگهداریش قیام کرده است. سخنگو: آری ذرّیه و اصحاب آنحضرت. ابن عباس: آیا آنها بنا و عمارت اسلام را آباد کردند و یا اینکه ویرانش ساختند. سخنگو: آنرا آبادش ساختند. ابن عباس: الان بنای اسلام معمور است و یا مخروب؟ سخنگو: خراب است. ابن عباس: ذرّیه آن حضرت ویرانش کردهاند یا امّتش؟ سخنگو: امّتش. ابن عباس: آیا تو از ذرّیه او هستی و یا از امّت او؟ سخنگو: از امّت او هستم. ابن
عباس: پس تو طبق اقرار خودت از امّت پیغمبر هستی و در نتیجه شمائید که
بنای اسلام عزیز را خراب کردهاید و با این وصف چگونه به بهشت امیدوار
هستید؟ [5] . با اینکه ابن عباس بدین ترتیب، حریف خود را در میدان بحث و
مناظره با منطق رسای خود در بن بست قرار داد و در میان هر دو سپاه او را
محکوم و مجاب ساخت. امّا آنها از لجاجت خود دست برنداشتند.
پی نوشت ها: (1) نامه 77 نهجالبلاغه معجم المفهرس محمد دشتی. (2) سوره اعراف، آیه 30 و 31. (3) این حدیث را صاحب وسائل الشیعه از حضرت صادق علیه السلام در ج3، ص340 نقل نمده است. (4) ناسخ کتاب خوارج، ص551. (5) مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص188.
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 882