responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 735
دفاع از آزادی

آزادی مهم‌ترین و گرانبهاترین و خطیرترین صفت آدمی است، و این همانا رمز وجودی انسان و برتری او بر مخلوقات است.
و هنگامی که انسان به خاطر آزادی خود می‌رزمد، در واقع از انسانیت، شرف و رمز وجود خود دفاع می‌کند.
بنابراین، هر گاه زورمندان سودای تسلط بر انسان و سلب آزادی او را به سر داشته باشند، باید خود را برای پیکار آماده کند... و این همان پیکار مقدسی است که پیامبر خدا در آن شرکت نمودند.
امام علی (ع) می‌گوید:
خذوا للحرب اهبتها، و اعدوا التهیو لها، فانها قد وقدت نارها، و علا سناها، و تجرد لکم الظالمون کیما یطلفئوا نور الله، و یقهروا عباد الله، الا... انه لیس اولیاء الشیطان- من اهل الطمع و الجفاء- باولی فی الجد فی غیهم و ضلالهم و...
«برای جنگ آماده شوید و برای آن تدارک ببینید، که آتش آن شعله‌ور، و دندانهایش تیز شده است. و ستمگران در برابر شما لشکر آراسته‌اند تا نور خدا را خاموش کنند و بر بندگان خدا مسلط شوند. به راستی پیروان شیطان- آزمند و خیانتکاران- در پافشاری بر باطل و ضلالت، از یاران حق و پاکدامنی و فروتنی در وفاداریشان به حق و طاعت پروردگار و همدلی با امامشان، اولیتر نیستند.
به خدا سوگند، که اگر یکه و تنها با آنها روبرو شوم، و آنها سراسر زمین را فراگرفته باشند، باکی به دل راه نمی‌دهم و از آنان می‌ترسم. من بر ضلالت ایشان که در آن غرقه‌اند و بر هدایت خویش بینا هستم و از پروردگار خویش یقین و اطمینان یافته‌ام. و من آرزومند دیدار پروردگار هستم و بی‌صبرانه پاداش نیکوی او را چشم می‌دارم.
اما اندوه مرا فرامی‌گیرد و آشفتگی دلم را می‌لرزاند، وقتی می‌بینم بر این امت، نابخردان و تبهکارانشان فرمان می‌رانند. کسانی که مال خداوند را از آن خود می‌سازند، بندگان خدا را به ذلت و خواری می‌کشند، با نیکوکاران دشمنی و با بیدادگران دوستی می‌ورزند. به خدا قسم که اگر جز این بود شما را این اندازه تهییج و بسیج نمی‌کردم و از شما کناره می‌گرفتم، به خدا سوگند که من بر حق هستم و دوستدار شهادت.
من به یاری خدا و همدستی شما پیش خواهم رفت، پس سبکبال پیش بتازید و با مال و جان خویش در راه خداوند جهاد کنید، که خدا با بردباران است.» [1] .


پی نوشت ها:
(1) مستدرک نهج‌البلاغه، ص 124 -123.

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 735
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست