responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 54
آخرین توصیه‌

پس از نزول آیه ولایت [1] کسانی به آن حضرت گفتند: ای رسول خدا(ص) آیا افراد خاصی مورد نظر آیه هستند، یا اینکه عموم مومنان مقصود است؟
خدای عزوجل به پیامبرش فرمان داد تا مصادیق اولوالامر را به مردم بشناساند و همان گونه که نماز و زکات و حج را برای ایشان تفسیر کرده است، ولایت را نیز تفسیر کند. (به همین منظور) در جریان غدیر خم مرا به ولایت و خلافت مردم برگمارد. نخست فرمود: من پیشتر از جانبت خداوند متعال به بیان حقیقتی مأمور شده بودم که بیان آن برای من دشوار بود از آنجا که می‌ترسیدم با تکذیب مردم مواجه گردم از تبلیغ آن خاموش ماندم و دم فرو بستم تا اینکه به من گفتند: چنانچه رسالت و پیام الهی را به مردم نرسانم به خشم و عذاب الهی گرفتار خواهم شد.
آنگاه امر فرمود تا مردم همه جمع شدند و سپس فرمود: ای مردم آیا می‌دانید که خدای عزوجل مولای من است و من مولای مومنانم و بر ایشان از خودشان سزاوارترم؟. گفتند: آری ای فرستاده خدا!
پس (رو به جانب من کرد و) فرمود: علی! بایست. من هم ایستادم. آنگاه گفت: هر که من مولای اویم علی مولای اوست، خدایا! کسی را که دوستدار علی باشد دوست بدار و آن که با او دشمنی کند دشمن بدار.
در این هنگام سلمان برخاست و گفت: ای رسول خدا(ص) مقصود از ولایت، چگونه ولایتی است؟
حضرت فرمود: ولایتی همچون ولای من، که از خودشان بیشتر حق تصرف در امورشان دارم.
همین جا بود که پیک وحی این آیه را فرود آورد:
امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمت خود را تمام کردم و بهترین آیین که دین اسلام است برایتان برگزیدم.
آنگاه پیامبر خدا(ص) فرمود: الله اکبر که پایان نبوت من و کمال دین خدا به ولایت علی ختم شد.
قال علی (ع): حیث نزلت (یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اول الامرت منکم...) قال الناس: یا رسول الله (ص) اخاصه فی بعض المومنین ام عامه لجمیعهم؟
فامر الله عزوجل نبیه ان یعلمهم واله امرهم. و ان یفسر لهم من الولایه ما فسر لهم من صلاتهم و زکاتهم و حجتهم. و ینصبنی للناس بغذیر خم ثم خطب و قال:ایها الناس! ان الله ارسلنی برساله ضاق بها صدری و ظننت ان الناس مکذبی فاوعدنی لابلغها او لیعذبنی.
ثم امر فنودی بالصلاه جامعه ثم خطب فقال: ایها الناس اتعلمون ان الله عزوجل مولای و انا مولی المومنین و انا اولی بهم من انفسهم؟ قالوا: بلی یا رسول الله (ص). قال: قم یا علی! فقمت. فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه.
فقام سلمان فقال: یا رسول الله (ص) لا کماذا؟
فقال: و لا کولایتی من کنت اولی به من نفسه.
و انزل الله تعالی ذکره: (الیوم اکملت لکم دینکم...) فکبر رسول الله (ص) و قال: الله اکبر تمام نبوتی و تمام دین الله ولایه علی بعدی.... [2] .


پی نوشت ها:
(1) سوره نسا(4) آیه 59: ای اهل ایمان فرمان خدا و رسول و فرمانرویان (از طرف خدا و رسول) را گردن نهید.
(2) بحار، ج 33، ص 147؛ الغدیر، ج 1، ص 205.

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 54
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست