responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 361
پیشگوئی عمر طولانی مرد و ایجاد شهر بغداد

مردی بنام حسن بن ذکردان که دارای عمری طولانی بود و 325 سال از عمرش می‌گذشت، گوید: من امیرالمؤمنین را در شهر خودم در خواب دیدم و سپس به طرف مدینه (به شوق دیدار حضرت) حرکت کردم و در آنجا به دست حضرت مسلمان شدم و مرا حسن نامید، احادیثی از آن حضرت شنیدم از جمله روزی به حضرت گفتم: یا امیرالمؤمنین برایم دعا کن حضرت فرمود: ای فارسی عمر تو طولانی خواهد شد، و حرکت خواهی کرد به طرف شهری که مردی از پسران عمویم عباس (منصور عباسی) بنا می‌کند و در آن زمان بغداد نامیده می‌شود ولی به آن شهر نمی‌رسی و قبل از رسیدن به آن شهر در زمینی به نام مدائن وفات خواهی کرد!
و همانگونه شد که حضرت خبر داده بود زیرا حسن بن ذکردان همان شب که داخل مدائن شد فوت نمود [1] و در یک پیشگوئی دیگر حضرت امیر علیه‌السّلام از بغداد به عنوان زوراء نام برده فرمود: شهری ایجاد می‌شود که نامش زوراء خواهد بود میان دو رود دجله و فرات، ساختمانهای آن از گچ و آجر برافراشته و با طلا و نقره زینت شود. [2] .
تاریخچه مختصر ایجاد شهر بغداد
شهر بغداد در سال135 هجری به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی ساخته شد زیرا منصور نمی‌خواست در کوفه اقامت کند و از اهالی آنجا ناراضی بود زیرا سپاهیان را منحرف می‌کردند، گویند در آن زمان که به دنبال سرزمینی برای بنای شهری جدید می‌گشت، یکی از لشکریان او در مدائن مریض شد و آنجا ماند، دکتری که او را معالجه می‌کرد از او در مورد حرکت منصور پرسید، آن سرباز گفت: منصور به دنبال جایگاهی برای ساختن شهری جدید است. دکتر گفت: ما در کتاب خود می‌یابیم که مردی بنام مقلاص شهری میان دجله و فرات بنا می‌کند بنام زوراء... وقتی آن سرباز این خبر را به منصور داد او گفت: به خدا سوگند که نام من در بچگی مقلاص بود بعدا به فراموشی سپرده شد، آنگاه بعد از مشورت در مورد شرائط آب و هوائی و اقتصادی و نظامی و امور دیگر شهر را بنا کرد. [3] .
حضرت امیر علیه‌السّلام در یک پیشگوئی که از خلفای بنی عباس نام برد و ما آن را بعدا ذکر می‌کنیم از منصور به مقلاص تعبیر نموده است. [4] .
امام صادق علیه‌السّلام فرمود: امیرالمؤمنین به زمین بغداد عبور کرد فرمود: نام این زمین چیست؟ گفتند: بغداد، فرمود: اینجا شهری بنا می‌شود آنگاه صفات آن را بیان نمود، گویند: تازیانه حضرت (در اینجا) از دست مبارکش افتاد، حضرت از نام این سرزمین پرسید گفتند: نامش د بغداد است. فرمود: اینجا بنا می‌شود و به مسجد تازیانه نامگذاری می‌شود. [5] .


پی نوشت ها:
(1) بحار، ج 41 ص 307.
(2) مناقب ابن‌شهر آشوب، ج 2 ص273 و تتمه المنتهی، ص 115.
(3) الکامل فی التاریخ، ج 5 ص557.
(4) مناقب ابن‌شهر آشوب، ج 2 ص 273.
(5) بحار، ج 41 ص 308.

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 361
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست