مادّه عبارتست از امرى كه قابل تبديل به چ يز ديگر باشد مانند آب كه مادّه
هوا يا غذا كه مادّه نيرو و انرژى است.
براى مادّه دو معنا است:
1- مادّه بمعناى اخصّ.
2- مادّه بمعناى اعمّ.
معناى اخص: مادّه به اين معنا عبارتست از محلّى كه در وجود محتاج به
حال باشد همچون اجسام خارجى.
معناى اعمّ: مادّه به اين معنا عبارتست از مطلق محلّ چ ه در وجود احتياج به
حالّ داشته باشد يا از آن مستغنى باشد و حلول حالّ در آن چ ه بطور سريان و جريان
بوده و چ ه بنحو تعلّق و به اين معنا شامل موضوع و محلّ عرض و متعلّق نفس كه بدن
باشد مىشود زيرا حلول نفس در بدن بنحو تعلّق است و در فرق مادّه با موضوع
گ فتهاند:
موضوع بدون عارض در خارج محقّق مىشود ولى مادّه بدون آن مستحيل
الوجود است.
اقسام مادّه
براى مادّه اقسامى ذكر كردهاند كه ذيلا مرقوم مىشود:
1- مادّه واحد: آنست كه عنصر به تنهائى و بدون انضمام با غير حامل قوّه
و محلّ صورت باشد.
2- مادّه مركّب: آنست كه عنصر با انضمام بغير خود حامل قوّه باشد.
و هر كدام از اين دو قسم نيز بر دو قسمند:
1- با حصول تغيير در ذات و صفت.
2- با عدم حصول تغيير در آن دو.
تغيير نيز بر دو نحو ممكن است:
1- آنكه در ذات و صفت زيادى حاصل شود.
2- آنكه در آن دو نقصان و كمبود ايجاد شود.