ترجمه:
فصل در بيان علّت مادّى
حامل قوّه شيئ عبارتست از عنصر و مادّه آن كه بمعناى اعمّ بوده و شامل
موضوع عرض و متعلّق نفس مىباشد و در ذيل « بوحدة » مىفرمايد:
اين عبارت و آنچه بعد از آن است شروع در تقسيم مادّه مىباشد و شرح آن
اينستكه:
عنصر يا عنصر و مادّه است براى شيئ بتنهائى يا بخاطر اينكه منضمّ شده با
چ يزى كه با آن مغاير است.
و هر كدام از ايندو يا با تغيير ذاتى بوده يا تغيير وصفى و تغيير نيز يا بحسب
زيادى بوده و يا نقصان و يا اساسا هيچكدام از اقسام تغيير وجود ندارد.
پ س واحد بدون تغيير مانند لوح و تخته پ اره براى كتابت و با تغيير زيادى
جوهرى در ذات مانند منى براى حيوان چ ه آنكه كمالات جوهرى بر منى اضافه
مىشود تا به درجه حيوان مىرسد و اگر با انسلاخات صوريّه و نقصان جوهرى باشد
مانند چ وب براى تخت چ ه آنكه بواسطه تراشيدن و احداث نقص در آن چ وب را به
صورت تخت در مىآورند.
و با تغيير زيادى در صفت همچون شمع و پ يه براى ساختن بت و طفل براى
مرد شدن چ ه آنكه عنصر در ايندو مثال تغيير در حال و صفتش پ يدا مىشود زيرا
معروض حركت در اين و يا كم و يا غير آن واقع مىشود.
و با تغيير نقصانى در صفت همچون ابيض براى اسود شدن زيرا صفت
بياض از آن مفقود مىگردد.
شرح فارسى:
توضيح
علّت مادّى
مادّه: عبارتست از جوهر جسمانى كه تحقّق و فعليّتش بصورت باشد و به
آن عنصر نيز مىگويند و بعضى در تعريف آن گ فتهاند: