responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 894

يستعمل النّفس، هذا متعلّق بالفعلين و كذا، القوى، على احد

الوجهين، تنشئ، النّفس، الصّور، الجزئيّة العلميّة.

امّا كون النّفس فاعلا بالرّضا بالنّسبة الى الصّور فظاهر و بالنّسبة الى‌

القوى فلانّ علم النّفس بها لو لم يكن نفس وجودها كان صوريّا

فصورها امّا فى النّفس فكانت كلّيّة و هى فعلتها و استعملتها جزئيّة و

امّا فى ذواتها فانتقاش صورها فيها استعمال لا بدّ من العلم به و ما به‌

الاستعمال فننقل اليه الكلام و هكذا و ايضا كيف تكون عالمة

بذواتها و هى جسمانيّة وجودها للمادّة و امّا فى آلات اخر و لا آلة

اخرى مع انّه ينقل الكلام اليها.

و امّا كونها فاعلا بالتّجلّى فلانّها لمّا كانت بسيطة جامعة لجميع‌

شئونها و قواها فتعلم من ذاتها جميعها بوجود واحد بسيط علما متقدّما

على وجوداتها المتكثّرة و على علمها بهابعين وجوداتها الفعليّة و ان لم‌

يكن لها العلم بذلك العلم.

ترجمه:

فصل در بيان اينكه تمام اقسام هشتگانه فاعل در نفس انسانى متحقّق مى‌باشند

نفس انسانى در وقتيكه قواى جزئيّه را خلق نموده و بكار مى‌گيرد و نيز صور

جزئيّه علميّه را انشاء مى‌كند نسبت بآنها فاعل بالرّضا و يا فاعل بالتّجلّى مى‌باشد.

امّا فاعل بالرّضاء بودنش نسبت به صور جزئيّه ظاهر و روشن است و نسبت‌

به قوى بجهت آنستكه علم نفس به قوى اگر نفس وجود قوى نباشد اينعلم بايد

صورىّ باشد و صورت قوى يا بايد در نفس بوده كه در اينصورت قوى كلّى مى‌شوند

در حاليكه تفسير قوى را در حاليكه جزئى هستند مورد فعل و استعمال قرار مى‌دهد.

و يا اين صور در ذوات خود قوى بوده كه در اينفرض بايد بگوئيم:

انتقاش صور قوى در ذوات قوى خود نحوه‌اى از استعمال قوى بحساب آمده‌

كه مى‌بايد قوى بآن و آنچيزى كه بواسطه‌اش استعمال صورت مى‌گيرد علم داشته‌

نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 894
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست