طبيعى تراوش فيض آ هستند و مشهور است كه اوّلين كسى كه اين معنا را قائل
شد افلاطون حكيم يونانى بود.
از كلام صاحب اسفار چ نين استفاده مىشود كه قبل از افلاطون استاد وى
سقراط نيز به آن معتقد بوده است.
قوله: او تسمية باسم لازمها الانتزاعى: يعنى اطلاق عوارض بر مثل نوريّه يا از
باب رعايت اصطلاح خصم و مشاكله لفظى در تعبير است و يا باعتبار لازمه انتزاعى
اين مثل مىباشد چ ه آنكه معناى مصدرى علم كه مفهومى است انتزاعى و لازمه
مثل از اعراض محسوب مىشود.
متن: « 272 »
و بالرّضا او بالتّجلّى اذ فطر
يستعمل النّفس القوى تنشى الصّور
تجزيه و تركيب
بالرّضا: جارّ و مجرور، متعلّق به « فطر » و همچنين است « بالتّجلّى » .
اذ: ظرفيّه، متعلّق به « فطر » .
يستعمل: فعل و فاعلش « النّفس » و « القوى » مفعول آنست.
تنشى: فعل و فاعل و فاعلش ضمير راجع به « نفس » و مفعولش « الصّور »
است معطوف به « يستعمل » بحذف عاطف.
ترجمه: نفس انسانى نسبت بصور جزئيّهاى كه انشاء و ايجاد مىكند فاعل بالرّضاء
يا فاعل بالتّجلّى است چ نان چ ه نسبت بقواى جزئيّه نيز همينطور است.
شرح عربى:
غرر
فى انّ جميع اصناف
الفاعل الثّمانية متحقّقة
فى النّفس الانسانيّة
و بالرّضا او بالتّجلّى اذ، توقيتيّة، فطر، امّا مبنى للفاعل او للمفعول،