شرح فارسى:
توضيح
بحث هفتم: سبب احتياج ممكن به مؤثّر
بين اهل اصطلاح اختلافست در سبب و مناط احتياج ممكنات و از ايشان
در اين باب چ هار قول نقل شده است:
1- مناط احتياج و علّت تامّه حدوث آنها است.
2- حدوث جزء علّت است و جزء ديگرش امكان آنها است.
3- علّت تامّه همان امكان آنها است ولى مشروط بحدوث پ س حدوث
شرط است نه شطر و جزء.
4- علّت تامّه امكان است بدون دخالت چ يز ديگرى چ ه بعنوان شرط و چ ه
باسم شطر.
حكماء قاطبة قول چ هارم را اختيار نموده و از اقوال ديگر كه منتسب
بمتكلّمين است اعراض نموده و دو دليل بر نفى آنها اقامه نمودهاند:
دليل اوّل
مرحوم مصنّف در حاشيه اسفار ايندليل را اينطور تقرير نموده است:
وجوب و امتناع هر دو مقتضى غناء ميباشند و اين امر واضح و محتاج بدليل
نيست.
قهرا سلب وجوب و امتناع كه معناى امكانست مناط احتياج و نياز ميشود
زيرا عدم علّت (يعنى سلب وجوب و امتناعيكه علّت مىباشند براى غناء) خود علّت
است براى عدم معلول (يعنى براى نبودن غناء كه معلول وجوب و امتناع است) سپس
در تأييد و تحكيم ايندليل ميفرمايد:
همانطوريكه وجوب علّت تامّه غناء است بدون دخالت امرى چ ون قدم حتّى
بعنوان شرطيّت همچنين امكان نيز علّت تامّه است براى احتياج بدون وساطت چ يز
ديگرى نظير حدوث يا غير آن و بفرض اگر حدوث را بعنوان شرطيّت يا شطريّت