يا حكم ميكنيم باستحاله محمول از موضوع در وقت معيّن چ نان چ ه گ وئيم:
كلّ قمر منخسف بالضّرورة وقت الحيلولة.
يا حكم باستحاله در وقت غير معيّن است كه بآن منتشره گ ويند مانند:
كلّ انسان متنفّس بالضّرورة وقتا ما.
5- ضرورت بشرط محمول: و آن استحاله انفكاك محمول از موضوع است در
حال ثبوتش براى موضوع مانند:
كلّ انسان كاتب بالضّرورة ان كان كاتبا.
از عبارت مرحوم مصنّف در شرح چ نين برمىآيد كه امكان اخصّ ناظر
است بسلب ضرورت ازليّه و ذاتيّه و وصفيّه و وقتيّه در صورتيكه ذات مشروط بوقت و وصف
نباشد و بعبارت ديگر از شش قسم مذكور سه قسم آن قابل سلب ضرورت نبوده و سه
قسم ديگر ميباشند.
يعنى ضرورت بشرط محمول و وقتيّه و مشروطه عامّه قابل نبوده و باقى را
مىتوان بامكان اخصّ مقيّد نمود.
قوله: و يفهم منه: ضمير در « منه » به ممكن راجع است.
قوله: فكانّه اخصّ من الوجهين المذكورين: ضمير در « كانّه » به معناى ثالث
راجع بوده و مقصود از « وجهين » دو معناى ديگر يعنى امكان عام و امكان خاصّ
مىباشد.
قوله: غير ضرورىّ البتّة: يعنى بحسب ذات.
قوله: لاستوائها بالنّسبة الى الكتابة و الّلا كتابة: ضمير در « استوائها » به طبيعت
انسانيّه راجع است.
قوله: مشروط بهما الكتابة: ضمير در « بهما » به وصف عنوانى و وقت راجع
است.
شرح عربى: و، امكان، استقباليّ، و هو سلب الضّرورات جميعا حتّى الضّرورة
بشرط المحمول لكونه معتبرا فى الاوصاف المستقبلة للشّيىء.
قال المحقّق الطّوسيّ قدّس سرّه عند ذكر الشّيخ هذا المعنى:
فصول الحكمة، شرح فارسى بر منظومه (مبحث الهيات) ؛ ج2 ؛ ص535