مىگردد.
و بهر تقدير هيئت مذكور براى شيئ را جده گ ويند در حاليكه اين هيئت
بانتقال محيط بواسطه نقل شيئ محاط مقيّد مىباشد چ نان چ ه دربارهاش گ فته شده:
جده نسبت شيئ است به آنچه محيط بآنست بطورى كه انتقالش بواسطه
انتقال محاط مىباشد.
و باين قيد از « اين » جدا مىشود زيرا در مقوله « اين » محيط بواسطه انتقال
محاط منتقل نمىشود و بايد توجّه داشت كه احاطه اعمّ است از احاطه تامّه و ناقصه
پ س شامل عمامه گ ذاردن و كفش پ وشيدن و پ يراهن بتن كردن و چ ادر بسر نمودن
مىشود.
شرح فارسى:
توضيح
اعراض نسبيّه: عبارتند از موجوداتى كه تصوّر و وجودشان متوقّف بر غير باشد
و آنها هفت نوع مىباشند: اين (مكان)، متى (زمان)، جده (ملك)، اضافه
( نسبت)، فعل، انفعال، وضع.
« اين »
« اين » : عبارتست از هيئت بودن چ يزى در مكان مخصوص و معيّنى و
بعضى در تعريف آن گ فتهاند:
« اين » عبارتست از نسبت چ يزى به مكانى.
البتّه همانطورى كه مرحوم مصنّف فرموده مقصود مطلق نسبت چ يزى به
مكانى را مقوله « اين » نگويند بلكه مراد نسبت خاصّ و مشخّصى است.
اقسام مقوله « اين »
براى « اين » اقسامى نقل شده بشرح زير:
1- حقيقى: و آن عبارتست از بودن چ يزى در مكان مخصوص بخود كه