هو الاسم للذّات الواجب الوجود المستحق لجميع المحامد و العدول الى
الجملة الاسميّة للدلالة على الدّوام و الثّبات و تقديم الحمد باعتبار انّه اهمّ
نظرا الى كون المقام مقام الحمد كما ذهب اليه صاحب الكشّاف فى تقديم الفعل فى قوله
تعالى اقرء باسم ربّك على ما سيجئ بيانه و انكان
ذكر اللّه اهمّ نظرا الى ذاته.
ترجمه
شارح در ذيل كلمه [اللّه] مىگويد:
لفظ [اللّه] اسم است براى ذات واجب الوجود كه- مستحق تمام محامد
مىباشد و عدول مصنف از جمله فعليّه به جمله اسميّه براى دلالت بر دوام و ثبات
مىباشد.
و تقديم حمد بر [اللّه] باعتبار آن است كه لفظ حمد به اعتبار اينكه
مقام، مقام حمد است از لفظ [اللّه] مهمتر است چنانچه صاحب كشّاف در تقديم فعل بر
لفظ اللّه در آيه شريفه اقرء باسم ربّك همين طور گفته است چنانچه شرح
و بيان آن عنقريب خواهد آمد اگرچه لفظ [اللّه] بملاحظه ذات اقدس بارى اهمّ از
[حمد] مىباشد.
شرح فارسى:
توضيح
كلمه [اللّه] اسم و علم است براى ذاتى كه وجودش واجب و براى جميع
ستودنها استحقاق و شايستگى دارد.