الاغرّ من الخيل يعنى اسب پيشانى سفيد، سپس آنرا بعنوان استعاره براى
هرامر واضح و روشن و ظاهرى آورده و استعمال نمودهاند
ولى در كلام اينقائل مناقشه و تأمّل است، زيرا كراهت در سمع ناشى از
غرابتى است كه در كلمه مىباشد و غرابت همانست كه سابقا در تفسيرش لفظ وحشيّه را
ذكر نموديم مانند دو كلمه تكأكأتم و افرنقعوا و امثال ايندو.
برخى از ارباب ادب گفتهاند:
وجه نظر در كلام قيل آنست كه كراهت در سمع و عدم كراهت راجع به خوش
آواز و زشتى آن ميباشد و به نفس لفظ ارتباطى ندارند و كلام ما در فصاحت نفس لفظ
مىباشد.
اين بيان و تفسير براى وجه نظر صحيح نيست، زيرا ما قطع و يقين داريم
كه كلمه [جرشى] تنفّر سمعى دارد با قطع نظر از آنكه آن را با صداى خوش بخوانند يا
با لحن زشت اداء كنند ولى كلمه نفس اينطور نيست.
شرح فارسى:
توضيح
كراهت در سمع
بعضى از معاصرين مصنف در فصاحت كلمه علاوه بر مذكورات قيد خلوّ از
كراهت در سمع را اضافه نموده است و مقصود از آن اينست كه كلمه بنحوى اداء شود كه
گوش از شنيدنش تنفّر و تبرى پيدا كند مانند كلمه [الجرشى] در كلام ابى الطّيب
متنبى: